تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
7
خانه دسته‌بندی نشده

سزارین برای تولد "ندا" و روزهای سخت اتاق عمل وزارت کشور

  • کد خبر : 463
  • 28 مرداد 1393 - 14:14

فعالیت احزاب در ماه های نزدیک به انتخابات عادی است و وزارت کشور هم باید هوشیارانه مانع فعالیت های زیرزمینی احزاب غیرقانونی شود حالا در این هیاهو “ندا” هم به طور غیر رسمی اعلام موجودیت کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشور نوید اجرای قانون در مورد احزاب و […]

فعالیت احزاب در ماه های نزدیک به انتخابات عادی است و وزارت کشور هم باید هوشیارانه مانع فعالیت های زیرزمینی احزاب غیرقانونی شود حالا در این هیاهو “ندا” هم به طور غیر رسمی اعلام موجودیت کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشور نوید اجرای قانون در مورد احزاب و فضای باز سیاسی و پایان فصل خزان احزاب را اعلام کردند و این نوید انگیزه بسیاری از فعالان سیاسی برای تشکیل حزب در آستانه انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی را افزایش داده است.

فعالیت ۲۵۰ حزب در کشور

طبق آنچه که مسئولان وزارت کشور در پورتال رسمی این وزاتخانه منتشر کرده‌اند، در حال حاضر قریب به ۲۵۰ حزب و تشکل سیاسی در ایران مجوز فعالیت داشته که اغلب این تشکل‌ها عناوین غیر سیاسی‌ دارند.

بسیاری از آن‌ها صنفی، بسیاری دیگر منطقه‌ای و برخی دیگر هم در گذشته تاسیس شده‌اند و معلوم نیست که هنوز فعالیتی دارند یا خیر. به زبانی ساده‌تر لیست وزارت کشور مملو از نام احزابی است که اسم «هستند» اما عملا «نیستند».


احزاب چند روزه در کشور

با نگاهی به سابقه احزاب در کشور، می توان گفت که تولد و سابقه فعالیت بسیاری از این احزاب و تشکل‌ها به انتخابات‌های مهم کشور گره خورده که البته انحلال حزب سازمان مجاهدین و حزب منحله مشارکت پس از انتخابات سال ۸۸ نشان داد که پایان کار یک حزب هم می‌تواند ارتباط مستقیمی با یک انتخابات داشته باشد. به زبان دیگر آن‌ طور که “محمدجواد لاریجانی” می‌گوید: احزاب در ایران زمان انتخابات عزیز می‌شوند و پس از آن ناپدید می‌شوند و این موضوعی است که همواره دغدغه کارشناسان و فعالان سیاسی کشور قرار گرفته و از رشد بی‌وقفه احزاب در کشور همچون رشد قارچ‌های سمی نام می‌برند.

قول وزیر کشور برای ایجاد باشگاه احزاب

در کنار تعداد حضور احزاب در عرصه سیاسی باید به نکات دیگری همچون قوانین جدید و چگونگی و نحوه فعالیت احزاب توجه کرد. “رحمانی‌فضلی” وزیر کشور مرداد ماه سال جاری با اشاره به جلسه خود با احزاب و تشکل‌های سیاسی گفت: در جلساتی که با نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی برگزار کردیم قرار گذاشتیم تا به خانه احزاب با دید صنفی نگاه کنیم. البته در آن جلسات تاکید شد تا گروهی از جناح‌های مختلف پیگیر بازگشایی خانه احزاب شوند و در صورت به نتیجه نرسیدن بازگشایی خانه احزاب تشکیلات جدیدی را با نام دیگری همانند باشگاه احزاب ایجاد کنیم ما در واقع خانه احزاب صنفی می‌خواهیم و دلمان می‌خواهد کانونی برای اجتماع و اجماع احزاب وجود داشته باشد.(اینجا)

اعلام اسامی ۱۱ حزب جدید در کشور

در این میان باز هم علاقمندان به تشکیل حزب بیشتر شد و “حسینعلی امیری” سخنگوی وزارت کشور از اعلام درخواست ۱۱ تشکل و حزب سیاسی برای صدور پروانه خبر داد و گفت: از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید و شروع به کار وزارت کشور تا خردادماه جاری ۱۱ حزب برای گرفتن مجوز نام‌نویسی کرده‌اند که می‌توان جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جمعیت هم‌اندیشان البرز، حزب تلاشگران ایران اسلامی، حزب متحد، حزب مردمی اصلاحات، جمعیت دوستداران مشهد مقدس، مجمع حامیان عدالت اسلامی، حزب آزادگی ایران اسلامی، مجمع رهپویان بصیرت استان مازندران، جمعیت یاران خراسان و حزب پیشتازان عدالت را نام برد.(اینجا)

ماجرای ماده ۵

در کنار این انگیزه‌ها و تلاش‌ها نباید از اقدامات مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی فعالیت احزاب سیاسی، به راحتی گذشت تا جاییکه نمایندگان مجلس در روز (سه‌شنبه ۲۴ تیر) سال جاری ماده ۵ طرح “نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی” را به تصویب رساندند و تکلیف برخی احزاب را روشن کردند. این ماده قانونی تصریح دارد که محکومان با جرم اقدام علیه امنیت ملی و اعضای احزاب منحله نمی‌توانند به کار حزبی و تشکیلاتی روی آورند(اینجا)

وزیر کشور: فعالیت ۲ حزب در کشور غیرقانونی است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس اقدامات خلاف قانون اساسی و تقاضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و همچنین با توجه به گزارش‌های وزارت اطلاعات و اقدامات مجرمانه حزب مشارکت در انتخابات ۸۸، دادگاه به انحلال این حزب حکم داد و به استناد ماده ۲۳۲ قانون آئین دادرسی کیفری این حکم قطعی بوده و قابل اعتراض نیست و حتی “رحمانی فضلی” وزیر کشور هم در حاشیه نشست مشترک با احزاب در جمع خبرنگاران درباره فعالیت دو حزب منحله مشارکت و مجاهدین گفت: طبق قانون احزاب، قوه قضائیه در خصوص انحلال و توقیف احزاب صاحب اختیار است و احزاب مورد نظر حکم قضایی دارند و طبیعتاً باید موضوع از طریق قضایی پیگیری شود.

دبیرکل حزب مشارکت: حزب ما منحل نشده است

ناگفته نماند که در نشست وزیر کشور با احزاب از دو حزب منحله مشارکت و مجاهدین در دی ماه سال گذشته دعوت نشده بود این در حالی است، که “محمدرضا خاتمی” نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل حزب منحله مشارکت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفته بود حزب مشارکت منحل نشده است.(اینجا)

پیام یکی از سران فتنه برای فعالیت دوباره حزب اعتماد ملی

هرچند اظهارات محمدرضا خاتمی خلاف اسناد و احکام صادر شده برای حزب مشارکت است اما تکرار این ادعاها از سوی دیگر احزاب قابل تامل است. این روزها”رسول منتجب‌نیا” قائم مقام حزب اعتماد ملی هم اعلام کرده است: در دولت دکتر روحانی بر خلاف دولت گذشته اصرار دارند که ما فعالیت داشته باشیم و کروبی هم پیغام دادند که من موافق هستم حزب را فعال کنید و حتی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حضور فعال داشته باشید. دیگر قاعدتا جای تردید برای کسی باقی نمانده است که حزب اعتماد ملی باید فعالیت بکند.(اینجا)

تولد “ندا” در فضای سیاسی کشور

حالا در این ماه های سال که بوی انتخابات به مشام می رسد باید به خبری از سوی “صادق خرازی” مبنی بر ارائه درخواست تشکلی به نام”ندا” مخفف “نسل دوم اصلاح‌طلبان” از سوی جوانان حزب منحله مشارکت هم اشاره داشت که گفته است: در حال حاضر «نـدا» مراحل اولیه ثبت خود را در وزارت کشور انجام داده است. اما نام این حزب در میان ثبت ۱۱ حزب جدید در وزارت کشور نیست! به نوعی از گفته های راویان خبر اینطور بر می آید که انگار برای تولد این حزب جدید دست به سزارین زده اند چرا که راهکار طبیعی برای ثبت قانونی حزب هنوز به نتیجه نرسیده است و باید دست به دامان رسانه شد. با این حال لازم بود تا وزارت کشور هم صحت تولد “ندا” را تائید یا تکذیب کند!

در این میان هر چند تلاش‌های “حسین کاشفی”رئیس اسبق خانه احزاب برای از سرگیری فعالیت خانه احزاب و تکاپو‌هایی که این عضو اصلاح‌طلب برای از سرگیری فعالیت‌های سیاسی از خود داشت را نمی‌توان نادیده گرفت اما اینکه چرا و برچه اساسی برخی احزاب غیرفعال و منحل شده همچون اعتماد ملی، مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برای ورود به عرصه سیاسی کشور به دنبال رایزنی و تشکیل حزب و گروه سیاسی در قالب و شکل دیگری هستند قابل تامل است.

با این حال فعالیت احزاب در ماه های نزدیک به انتخابات ها امری عادی است و وزارت کشور هم باید هوشیارانه مانع فعالیت‌های زیرزمینی احزاب غیرقانونی یا مساله دار شود. انگار اتاق عمل بخش سیاسی و احزاب وزارت کشور روزهای سختی را طی می‌کنند که امیدواریم نتیجه این اتاق عمل احزاب سالم و فعال باشد.

لینک کوتاه : https://sabatransport.ir/?p=463

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.