تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
22
خانه دسته‌بندی نشده

در بهار آزادی جای شهدا خالی

  • کد خبر : 2591
  • 18 بهمن 1401 - 15:04
پیروزی مردم ایران در روز 22 بهمن رنگین كمانی از جلوه های دست یاری قدرت الهی بر مردمانی است كه با دستان خالی برای دفاع از میهن خود به پاخواستند.

پیروزی مردم ایران در روز ۲۲ بهمن رنگین كمانی از جلوه های دست یاری قدرت الهی بر مردمانی است كه با دستان خالی برای دفاع از میهن خود به پاخواستند.

كلام مسیحایی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حلاوت پیروزی را در كام ملت ایران چشاند.

معجزه كلام امام خمینی (ره) انسجام و بهم پیوستن قلب میلیون انسان برای ستیزه با بیدادگران داخلی و خارجی را مهیا كرد.

۲۲ بهمن پیش آهنگ عطردل نوازآزادی به جای بوی باروت، بهار خجسته به جای زمستان طولانی غبار گرفته بر ایران است.

۲۲ بهمن طلوع شكسته شدن قفس ها و پرواز پرستوهای آزادی است.

با پیروزی انقلاب اسلامی برف های بهمن با حرارت اخلاص و ایمان مردم رنگ حیات معنوی به خود گرفت.

از روزهای مبارزه مردم برای تغییر شرایط و ساختن آینده از دهه ۵۰، تصاویر مختلفی به‌یادگار مانده است؛ تصاویری که بخشی از آن در مراکز اسنادی کشور نگهداری می‌شود و بخشی دیگر در منازل و آلبوم‌های مردمی جا خوش کرده است. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز حفظ اسناد در کشور، از گنجینه خوبی در این زمینه برخوردار است. بخشی از تصاویری که در گنجینه کتابخانه ملی با موضوع انقلاب و حرکت‌های خودجوش مردمی نگهداری می‌شود، تاکنون منتشر نشده و یا کمتر دیده شده است.

کتابخانه ملی به‌مناسبت فرارسیدن دهه فجر و در آستانه چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تعدادی از این تصاویر را برای انتشار در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است، این تصاویر برای اولین‌بار به‌صورت عمومی منتشر می‌شود:

دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,

«شاه رفت»؛ تیتری بود که صفحه اول دو روزنامه اصلی عصر تهران یعنی کیهان و اطلاعات را پوشاند، تیتری که غلامرضا صالحیار در روزنامه اطلاعات و رحمان هاتفی در رونامه کیهان آن هم با درشت‌ترین اندازه حروف ممکن برگزیدند تا در اقدامی هماهنگ روز ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷ منتشر شوند، اقدامی هوشمندانه که ۱۶ روز بعد یعنی در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ با تیتر «امام آمد» کامل شد.

دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,

شاعران جزو اولین هنرمندانی بودند که با کاروان انقلاب همراه شدند. تک‌بیت‌های مشهوری از آنها بر دل مردم و به‌روی پلاکارد اعتراضات نشست، از جمله این تک‌بیت‌ها می‌توان به «در بهار آزادی جای شهدا خالی» اشاره کرد؛ شعری که شاعرش یعنی ژولیده نیشابوری به‌دلیل قرائت دو بیت شعر در فیضیه در جریان سخنرانی معروف امام(ره) در سال ۴۲ از سوی ساواک دستگیر و به‌مدت سه سال و هشت ماه در زندان‌های پهلوی محبوس بود. تک‌بیت او در این تصویر به‌روی یکی از پلاکاردها نقش بسته است.

دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,

نقش زنان ایران در دوره‌های مختلف تاریخ کشور، به‌ویژه در دوران انقلاب اسلامی، تعیین‌کننده است؛ بسیاری جان خود و خانواده‌هایشان را کف دست گرفتند و برای به ثمر نشستن انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. محبوبه دانش‌آشتیانی، اولین زن شهید در این راه بود که روز ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷، در میدان شهدا (ژاله سابق) و در حالی که پرچم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی‌ در دستش بود و با شجاعت شعار می‌داد، به شهادت رسید.

دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,

به‌دستور شاه نام این میدان و برج مشهور آن را «شهیاد» گذاشته بودند؛ زیرا شاه می‌خواست هرکس از دیگر کشورها و شهرها به تهران وارد و یا از تهران خارج می‌شود، با دیدن این بنا یا عبور از زیر آن «شاه» را یاد کند، اما به‌خلاف خواسته او، اکثر مبارزان از این برج به‌عنوان میدان «شیّاد» یاد می‌کردند. این میدان در جریان مبارزات انقلابی مردم، از سوی مردم با عنوان میدان «آزادی» خوانده شد؛ زیرا قطعنامه‌های پایانی راهپیمایان و تظاهرکنندگان در این میدان قرائت می‌شد.

دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,

امام خمینی(ره) همواره مورد توجه عکاسان و نقاشان مختلف قرار داشته است و تصاویر چهره ایشان علاوه بر ثبت در تاریخ، وجهه‌ای هنری نیز پیدا کرده است. تصاویر مختلفی از ایشان از سوی عکاسان ایرانی و خارجی ثبت شده است که برخی از آنها شهرت بیشتری یافته‌اند، مانند عکسی که علی کاوه، عکاس پیشکسوت ایرانی، از چهره امام(ره) ثبت کرد؛ عکسی که معروف بود در جیب تمام ایرانی‌ها هست و بعدها در چاپ روی تمامی اسکناس‌ها انتخاب شد.

دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,

بسیاری از دلایل مردم در روزهای مبارزه برای تغییر رژیم پهلوی را می‌توان در پلاکاردهای تظاهرکنندگان دید، حرف دل مردم به‌خلاف آن چیزی است که این روزها برخی از رسانه‌ها سعی در تغییر آن دارند و به تطهیر دوران پهلوی می‌پردازند، به‌عنوان نمونه، در یکی از پلاکاردهای تصویر بالا این جمله نقش بسته است: کشتار وحشیانه مردم را متوقف سازید.

دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,
دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,
دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,

مدرسه‌های علوی و رفاه دو کانون اصلی مبارزات انقلابی و فعالیت‌های سیاسی در دهه ۵۰ بود. مدرسه رفاه پس از بازگشت امام خمینی(ره) به کشور، در ابتدای امر به‌عنوان محل اقامت و دیدارهای امام(ره) انتخاب شده بود، مدرسه کوچک بود و سیل مشتاقان بسیار. کمیته استقبال به‌مدیریت آیت‌الله مطهری، ناچار بود محل دیگری را در نزدیکی مقر کمیته برای حضور امام(ره) بیابد؛ بنابراین مدرسه علوی برای این مهم انتخاب شد.

دهه فجر انقلاب اسلامی , کتابخانه ملی ,

نکتۀ بدیع در مراسم استقبال مردم از ورود امام(ره) به کشور که از دید خبرنگاران خارجی نیز دور نماند، این بود که در این مراسم، از پلیس و نیروهای انتظامی خبری نبود و مردم با رشد اجتماعی و بلوغ سیاسی خود توانستند بزرگترین استقبال قرن را ـ به‌تعبیر اغلب خبرگزاری‌ها ـ اداره کنند. به‌گفتۀ نمایندگان رسانه‌های خارجی؛ در هر استقبال مشابهی با وجود هزاران پلیس، ده‌ها نفر زیر دست و پا تلف می شدند، در حالی که در استقبال چندمیلیونی مردم ایران در تهران کسی کشته نشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،

لینک کوتاه : https://sabatransport.ir/?p=2591

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.