تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
9
خانه دسته‌بندی نشده

عید غدیر خم مبارکباد

  • کد خبر : 404
  • 20 مهر 1393 - 9:07

 عید غدیر خم بر همه ی شیعیان مبارکباد   رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌فرمود: «مقام و منزلت علی علیه‌السلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است.»     عید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى‏است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده ‏تر […]

 عید غدیر خم بر همه ی شیعیان مبارکباد

 

گالری تصاویر: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن ابی طالب | موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام
رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌فرمود: «مقام و منزلت علی علیه‌السلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است.»

 

 

عید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى‏است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده ‏تر و مبارک‏ تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل‏ بیت نیست. امام صادق سلام الله ‏علیه مى‏فرماید:

 

«ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحى و الجمعه کالقمر بین الکواکب…»؛ روزعید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگى ماه در میان ‏ستارگان است. چه تعبیر ظریفى امام دارد که عید غدیر را تشبیه به ماه کرده است و دیگر اعیاد را به ستاره؛ زیرا در این روز بزرگ بود که خداوند اعلام کرد: امروز دین را بر شما تکمیل کردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم «الیوم اکملت‏ لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ نعمت ‏بزرگ اسلام که از هر نعمتى ارزنده ‏تر و گرانبهاتر است، کامل نمى‏شود و محقق نمى‏گردد جز با ولایت على‏علیه السلام « و ما نودى بشى‏ء مثل ما نودى بالولایه‏».

 

لینک فیلم   غدیر خم از زبان استاد شهریار 

 

لینک فیلم  علی ای همای رحمت 

 

لینک فیلم  اثبات نام علی در قرآن 

محب الدین طبرى از علماى بزرگ اهل سنت نقل مى‏کند که رسول خدا صلوات الله علیه فرمود: «اذا جمع الله الاولین و الاخرین یوم القیامة و نصب الصراط على جسر جهنم، لم ‏یجزها احد الا من کانت له براء ة بولایة على بن ابى طالب‏»؛ در روز قیامت که خداوند تمام مردم را جمع مى‏کند و صراط بر پل دوزخ زده مى‏شود، هیچ کس از آن نمى‏گذرد جز کسى که با ولایت على ابن ابى‏طالب، گذرنامه بى‏زارى و برائت از جهنم را داشته باشد.

 

ولایت على علیه السلام همان دین حنیف است که فرمود: « فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التى فطر الناس علیها»؛ پس اى پیامبر(همراه با پیروانت) به سوى آیین پاک اسلام روى ‏آور که فطرت الهى‏ است و مردم بر آن مفطور شده‏اند.

 

و ولایت على همان طریقه و روش صحیح زندگى است که اگر مردم آن روش را برگزینند، خداوند در روز رستاخیز، از آب گواراى حوض کوثر به دست على علیه السلام ‏سیرابشان مى‏گرداند. « و ان لو استقاموا على الطریقة لاسقیناهم ماء غدقا»؛ و ولایت همان نعمتى است که حتما از آن سؤال مى‏شود که با آن چگونه رفتار کردید« ثم لتسالن یومئذ عن النعیم‏».

 

آلوسى، مفسر بزرگ اهل سنت در تفسیر کبیر روح المعانى پس از ذکر آیه شریفه‏« وقفوهم انهم مسئولون‏»؛ و آنان را متوقف کنید و ایست ‏بدهید که مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند، در ذیل تفسیر این آیه، اقوال گوناگونى را نقل مى‏کند و سپس‏ نتیجه مى‏گیرد و مى‏گوید:

 

« سزاوارترین و صحیح ترین سخن این است که در آن روز از عقاید و اعمال انسان ‏سؤال مى‏شود و از همه مهم‏ تر و عظیم‏تر، قطعا ولایت على کرم الله وجهه است‏».

 

و در این روز بزرگ که یادآور نصب و تعیین امیرالمؤمنین به دست مبارک رسول‏ اکرم صلى الله علیه و آله و سلم و به امر پروردگارش است، باید این فطرت الهى ‏را در دل‏ها زنده کرد و پرده‏هاى ظلمت و جهالت و تارهاى نادانى و غفلت ‏را از دیدگان غافلان برداشت تا بر طریقه حق پایدار گردند و به صراط مستقیم الهى روى‏ آورند و دینشان کامل شود.

 

از امام صادق علیه السلام مى‏پرسد: مولاى من! آیا به من دستور مى‏دهى که ‏این روز را روزه بداریم؟

حضرت پاسخ مى‏دهد: « اى والله اى والله انه الیوم الذى نجى فیه ابراهیم ‏من النار فصام لله شکرا لله عزوجل ذلک الیوم، و انه الیوم الذى اقام رسول الله‏ امیرالمؤمنین علما و ابان فضله و وصیته، فصام ذلک الیوم، و ذلک یوم صیام و قیام و اطعام الطعام و صلة الاخوان و فیه مرضاة الرحمن و مرغمة الشیطان‏»؛ آرى، به خدا قسم آرى، به خدا قسم! این همان روزى است که خداوند، حضرت ‏ابراهیم را از آتش رها ساخت، پس او به شکرانه این لطف الهى، این روز را روزه ‏گرفت. و همانا این روز، روزى است که رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین علیه السلام را بر مردم نصب کرد و بزرگوارى و فضلش را نمایان ساخت و او را وصى و جانشین خود قرار داد، پس او هم در این روز، روزه ‏گرفت و این روز، روز روزه گرفتن و دعا کردن و مسلمانان را اطعام نمودن و به ‏دیدار برادران دینى رفتن است و در این روز، رضایت‏ خداى رحمان به دست مى‏آید و بینى شیطان به خاک مالیده مى‏شود (مایوس مى‏گردد).

 

امام صادق علیه السلام اعمال این روز مهم را در چهار مورد خلاصه مى‏کند:

۱- صیام :

در برخى روایات وارد شده که روزه این روز برابر است‏ با صد بار حج ‏و صد بار عمره. و در روایت دیگرى، کفاره شصت ‏سال گناه است. پس حتما برادران و خواهران به این فضیلت‏ بسیار مهم توجه کنند و حتما آن را روزه بدارند.

 

۲- قیام:

اصطلاحا قیام بر عبادت و زنده نگه داشتن این یوم الله با مناجات و دعا و استغفار، اطلاق مى‏شود ولى ممکن است قیام کنایه از استقامت و پایدارى در راه حق و قیام در برابر دشمنان اسلام و مسلمین و مبارزه با طاغوت‏ها و ستم‏ پیشگان‏ باشد.

بهر حال خود قیام علیه باطل و جهاد در راه خدا، نیز یک عبادت بزرگ است ‏بلکه ‏از اهم فرائض و واجبات است.

 

۳- اطعام الطعام:

مهمانى کردن و اطعام نمودن برادران با ایمان از ویژگى‏هاى‏ تمام اعیاد به ویژه این عید بزرگ است که بر آن تاکید شده است. و قطعا خرسند نمودن مؤمنین، از برترین عباداتى است که رضایت پروردگار را به دنبال دارد.

 

۴- صلة الاخوان:

احسان و نیکى به برادران مؤمن و دید و بازدید و زیارت آنان‏ پیوسته از اعمال بسیار پسندیده و نیکو است ولى در این روز، تاکید بر آن شده‏ است. در روایت دارد که هر وقت ‏با برادر مومنى دیدار کردید، براى تهنیت‏ به او بگویید:

«الحمد لله الذى جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمه علیهم السلام ‏»؛ سپاس و حمد خداى را که ما را جزء تمسک ‏جویان به ولایت امیرمومنان و دیگر امامان که درود خداى رحمان بر آنان باد، قرار داد.

 

فرا رسیدن این عید بزرگ اسلامى را به مقام شامخ ولى الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و عموم‏ مسلمانان و شیعیان و پیروان امامان، تبریک و تهنیت عرض نموده، از خداى بزرگ‏ خواهانیم ما را جزء شیعیان و ولایت ‏پذیران واقعى قرار دهد.

 

 

 

آداب عید غدیر

 

تهنیت و تبریک گفتن

حضرت رضا علیه السلام فرماید: روز غدیر، روز تهنیت گفتن است. به یکدیگر تهنیت باید گفت. پس اگر مؤمنی برادر دینی خویش را ملاقات کرد بگوید حمد وسپاس خدای را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمؤمنین و امامان علیهم السلام چنگ زده‌اند. (اقبال الاعمال ۲/ ۲۶۱) 

 

دست دادن

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: وقتی در غدیر یک دیگر را ملاقات کردید با سلام به هم دست دهید. (وسائل الشیعه ۱۰/۴۴۵)

 

تبسّم و اظهار شادی

حضرت رضا علیه السلام فرماید: روز غدیر، روز تبسّم در روی مؤمنان است. هر که روز غدیر در روی برادر دینی خود تبسّم کند خدای در روز قیامت نظر رحمت به سوی او افکند و هزار حاجتش را بر آورده سازد و در بهشت قصری از دُرّ سفید برایش بنا کند و صورتش را زیبا سازد. (اقبال الاعمال ۲/۲۶۱) 

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: شادمانی را در میانتان و شادی را در ملاقاتتان آشکار کنید. (اقبال الاعمال ۲/۲۵۹) 

 

 

پوشیدن لباسهای فاخر و زینت دادن

حضرت رضا علیه السلام: و روز غدیر روز پو شیدن لباس وکندن سیاه است . . . وآن روز روز زینت دادن است. هر که برای روز غدیر زینت کند خدای همه‌ی گناهان کوچک و بزرگش را بیامرزد و فرشتگانی به سویش فرستد در حالی که حسنات او را می نویسد وتا عید غدیر سال آینده بر درجات او می افزایند و اگر بمیرد شهید بمیرد واگر زنده باشد با سعادت زندگی کند. (اقبال الاعمال ۲/۲۶۲) 

 

 

طعام دادن

حضرت رضا علیه السلام فرماید: … و هر که مؤمنی را در روز غدیر طعام دهد مانند کسی است که همه پیامبران و صدیقان را طعام داده است. (اقبال الاعمال ۲/۲۶۲) 

 

دید و بازدید

حضرت رضا علیه السلام فرماید: … و هر که در روز غدیر مؤمنی را دیدار کند، خدای هفتاد نور در قبرش وارد کند و قبرش را گشاده سازد. و هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کند وبهشت را به او بشارت دهند.( اقبال الاعمال ۲/۲۶۲) 

 

 

توسعه دادن

حضرت رضا علیه السلام فرماید: و روز غدیر روزی است که خدا فزونی دهد در مال و دارایی کسی که در آن روز عبادت کند و بر خانواده و خوشتن و برادران ایمانی اش توسعه دهد.( اقبال الاعمال ۲/۲۶۱)

 

هدیه دادن

فیاض بن محمّد بن عمر طوسی گوید: در روز غدیر ابو الحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام را دیدم که نزد خود جمعی از دوستانش را برای صرف افطار نگاه داشته بود، و به خانه های آنان نیز طعام، هدایا ولباس – حتی انگشتری و پای پوش – فرستاده بود، و سرو وضع دوستان و اطرافیان خود را تغییر داده بود. در آن روز با وسایل پذیرایی تازه – غیر از آنچه در دیگر روزها در خانه‌ی آن حضرت استفاده می شد – از آنان پذیرایی می کردند. و حضرتش فضیلت و سابقه‌ی کهن آن روز را بیان می فرمود. ( اقبال الاعمال ۲/۲۵۴) 

 

 

افطاری دادن

روز غدیر روز افطاری دادن به روزه داران است. هرکه در روز غدیر روزه دار مؤمنی را افطاری دهد همانند کسی باشد که ده فـئام را افطاری داده است آن گاه فرمود: آیا دانی که فـئام چیست؟ راوی گفت: نه. آن گاه فرمود: صد هزار نفر است. (اقبال الاعمال ۲/۲۶۱) 

 

 

یاری دادن

هر که در روز غدیر برادرش را بدون در خواست کمک یاری دهد و از روی رغبت به او نیکی کند او را پاداش کسی باشد که در این روز روزه داری کند وشبش را به عبادت گذراند. (وسائل الشیعه ۱۰/ ۴۴۵) 

 

 

نیکی کردن

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: به یکدیگر نیکی کنید که خدای دوستی بین شما را پایدار سازد… و نیکی کردن در روز غدیر موجب افزایش مال و عمر می‌شود. ( اقبال الاعمال ۲/۲۵۹) 

 

 

حمد الهی

رسول الله صلّی الله علیه وآله فرمود: یکی از سنتها آن است که مؤمن در روز غدیر صد بار بگوید: اَلحَمدُلله الَذی جَعَلَ کمالَ دینِهِ‌ و تَمامَ نِعمَتِهِ‌ بِوِلایهِ اَمیرِالمُؤمنین عَلی بن اَبی طالبٍ علیه‌السلام – حمد وسپاس خدای راست که کمال دین وتمام نعمتش را به ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام قرارداد. (بحار الانوار ۹۸/۳۲۱) 

 

 

صلوات وبرائت

حسن بن راشد گوید: به حضرت صادق علیه السلام گفتم: فدایت شوم، برای مسلمانان بجز دو عید [ غدیر و قربان ] عید دیگری هست؟ فرمود آری ای حسن، عیدی است از آن دو بزرگتر و شریفتر.گفتم: آن عید کدام روز است؟ فرمود: روز نصب امیر المؤمنین- صلوات الله وسلامه علیه- به پیشوایی مردم. گفتم: فدایت شوم، کدام عمل شایسته آن روز است؟ فرمود: روزه داری کن ای حسن. و بر محمد وآلش بسیار صلوات فرست. و به سوی خدا از ستم کنندگان بر آنان بیزاری جوی.(الکافی ۴/۱۴۸و۱۴۹)

حضرت رضا علیه السلام فرمود: روز غدیر… روز بسیار صلوات فرستادن بر محمّد وآل محمّد است. (اقبال الاعمال ۲/۲۶۱) 

 

 

عقد اخوت و برادری

به گواهی علامه محدث میرزا حسین نوری (۱۳۲۰ ق) از کتاب زادالفردوس نقل می‌کند: سزاوار است در این روز برادران دینی با یک دیگر عقد اخوّت بندند و کیفیت آن این گونه است که یکی دست راست خود را در دست راست دیگری بگذارد و بگوید: برادر شدم با تو در راه خدا و در برادری با تو اخلاص ورزیدم و دست دادم با تو در راه خدا و پیمان بستم با خدا و فرشتگانش و کتابهایش و رسولانش و پیامبرانش وامامان معصوم علیهم السلام که اگر از بهشتیان واهل شفاعت باشم واجازه یابم که وارد بهشت شوم داخل نشوم مگر آن که تو نیز با من باشی. و دیگری بگوید: پذیرفتم. آن گاه هر یک به دیگری بگوید: ساقط کردم از تو همه ی حقوق اخوّت را جز شفاعت و دعا و زیارت. (مستدرک الوسائل ۶/۲۷۹) 

 

 

نماز روز غدیر

نماز روز غدیر به دستور حضرت صادق علیه السلام این گونه است که نیم ساعت پیش از زوال (ظهر شرعی) غسل کند و حاجتهای خود را از خدا بخواهد آن گاه دو رکعت نماز بخواند، و در هر رکعت بعد از سوره‌ی حمد به ترتیب هر یک از سوره‌ی توحید و آیه‌الکرسی وسوره‌ی قدر را ده مرتبه قرائت‌کند. آن حضرت فرمود: هر که این نماز را بخواند، خدای هر نیاز دنیوی و اخروی او را بر آورده سازد. (التذهیب ۳/۱۴۳) 

 

 

روزه‌داری

حضرت صاق علیه السلام فرمود: روزه‌ی روز غدیر خم برابر است با روزه ی عمر دنیا. چنانچه انسانی عمر دنیا بیابد و به همان اندازه نیز روزه بدارد روزه ی این روز برابر باشد با ثواب آن. و روزه ی این روز در هر سال نزد خدای عزّ و جلّ برابر است با صد حجّ و صد عمره ی درست ومقبول. و این روز بزرگترین عید خداست.( التذهیب ۳/۱۴۳)

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: چون بنده ی مخلص در روزه داری روز غدیر اخلاص ورزد همه‌ی روزهای دنیا از هماوردی آن روز نا توان باشد. (اقبال الاعمال ۲/۲۵۹)

حضرت صادق علیه السلام فرمود: پیامبران به اوصیاء خود فرمان دادند که روزه بدارند آن روزی که وصی در آن روز تعیین می شود در حالی که آن روز را عید هم می‌گرفتند. هر که آن روز را روزه بگیرد از عمل شصت سال برتر خواهد بود. (الخصال ۲۶۴)

 

برگفته از کتاب «آداب غدیر» تهیه و تنظیم توسط خانه کودک

 

 

 

 

قرآن وامیرالمومنین علیه السلام

 

قرآن ، کتاب جاویدان آخرین فرستاده ی خداست. کتابی که موضوعات زیادی در آن است ،مثلاً داستان های پیامبران گذشته از حضرت آدم گرفته تا داوود و سلیمان و یا داستان های قوم لوط و نوح و… در جاهای دیگر حرفهای خوبی دارد که هیچوقت قدیمی نمی شود ، مثلا ً: به عهد

 خود وفا کنید ، به پدر و مادر احترام بگذارید ، غیبت نکنید ، دروغ و حرف نامربوط نگویید.

 تذکرات مهم داده : آیا فراموش کرده اید؟      آیا تفکر نمی کنید؟          

خیلی هم راجع به نعمت های بهشت و عذاب های جهنم صحبت کرده ، دعای قشنگ هم داره، خلاصه که وقتی می خونی ازش خسته نمی شی، چون موضوعاتش متنوع است و نیاز روز، برای همین هم هیچوقت قدیمی نمی شه .

خیلی ها ایراد می گیرند چرا اسم حضرت علی –علیه السلام- در قرآن نیست ؟!

 ما میگیم مگه توی قرآن داریم که نماز صبح دو رکعته و یا آداب حج اینجوریه؟

ما توی قرآن فقط کلیات را داریم یعنی گفته که نماز بخونید و حج بروید اما آدابش را نگفته بعدش هم نام مبارک حضرت در قرآن نیست، اما در مورد ایشان کلی آیه داریم .حضرت رسول-صلی الله علیه وآله و سلم- در خطابه غدیر می فرمایند :

هیچ آیه ی مدحی در قرآن نازل نشده مگر در مورد علی .

در اینجا چند آیه ی قرآن می آوریم که طبق تفاسیر شیعه و اهل سنت این آیات مختص حضرت امیر–علیه السلام- است.

 

۱-یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس- مائده ۶۷

ای رسول ، آنچه از سوی خدا به تو نازل شده است به مردم برسان . که اگر چنین نکنی ، رسالت خود را انجام نداده ای و خداوند تو را از آسیب مردم حفظ می کند .

(این آیه در مورد دستور ابلاغ جانشینی حضرت علی-علیه السلام- توسط رسول خدا-صلی الله علیه وآله و سلم- می باشد.)

 

۲-انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة و هم راکعون و من یقول الله و رسوله والذین آمنوا قال حزب الله هم الغالبون-مائده ۵۵

حاشیه حامی ۲٫jpgسرپرست و ولی شما فقط خدا و رسول او و کسانی اند که ایمان آورده اند و نماز به پا می داشتندو در حال رکوع زکات می پرداختند و هرکس سرپرستی و ولایت خدا و رسول او و این مومنان را   بپذیرد، البته از حزب خداست و حزب خدا پیروز است .

 

 (روزی چند پیرمرد که یهودی بودند و تازه مسلمان شده بودند ، به خدمت پیامبر-صلی الله علیه وآله و سلم- آمدند و به ایشان گفتند: ما تازه مسلمان شده ایم، اگر خدای نکرده شما را از دست بدهیم ، بعد از شما به چه کسی باید مراجعه کنیم ؟ حضرت این آیه را برای آنان خواندند ولی آنها متوجه منظور پیامبر نشدند ،تا اینکه در همان لحظه، پیرمرد سائلی در مسجد درخواست کمک کرد ولی هیچکس به او کمک نکرد، تا اینکه حضرت علی –علیه السلام- که در حال نماز خواندن بودند به او اشاره کرد و در همان حال رکوع انگشترشان را به او هدیه دادند. تازه مسلمانان منظور پیامبر و آیه ی قرآن را درک کردند و به ولایت امیرالمومنین شهادت دادند.)

 

۳- الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا-مائده ۳

امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم و راضی شدم که دین شما اسلام باشد.

(این آیه در واقعه ی غدیر و پس از ابلاغ جانشینی حضرت علی –علیه السلام- توسط رسول خدا-صلی الله علیه وآله و سلم- نازل شد.)

 

۴- ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة-بینه ۷

همانا کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند، آنها بهترین مردمانند.

(حضرت رسول –صلی الله علیه و آله و سلم- می فرمایند : سوگند به خداوندی که جان من در دست اوست، این علی و پیروان او در روز قیامت از رستگارانند.در جایی دیگر می فرمایند: ای علی خیر البریة تو و شیعیان تو هستند که روز قیامت هم خداوند از آنان راضی است هم ایشان از خداوند راضی هستند.)

 

۵ – افمن کان مومناً کمن کان فاسقاً، لا یستوون-سجده ۱۸

آیا کسی که مومن است مانند کسی است که کافر بوده ؟ هرگز مومن و کافر یکسان نخواهد بود.

(روزی ولید بن عقبه-کسی که در قران به فاسق معرفی شده است-به امیرالمومنین علیه السلام گفت: من از تو قوی تر و شمشیر برنده تری دارم! حضرت به او گفتند: هرگز ای فاسق! این آیه نازل شد.-تفسیر نمونه جلد۱۷)

 

۶-   انما انت منذر و لکل قوم هاد-رعد ۷

ای پیامبر به آنها بگو که من فقط بیم دهنده هستم و هرگروهی هدایت کننده ای دارند.

(حضرت رسول –صلی الله علیه و آله و سلم- می فرمایند: ای علی تویی راهنمای امت وبه تو ،راه  یافتگان پس از من هدایت می یابند. تفسیر فخر رازی ذیل آیه ی ۷ سوره ی بینه) 

 

۷- و من الناس من یشتری نفسه البتغاء مرضات الله-بقره ۲۰۷

و از مردم کسانی هستند که جانشان را به خاطر خشنودی خدا عرضه می کنند و خداوند نسبت به این گونه بندگان بسیار مهربان است.

( این آیه در شب لیلة المبیت شب فداکاری حضرت علی–علیه السلام- نازل شد شبی که ایشان داوطلب شدند که در بستر پیامبر بخوابند تا حضرت رسول بتوانند شبانه از مکه به مدینه هجرت کنند شبی که قرار بود منافقان مکه به خانه ی پیامبر هجوم بیاورند و ایشان را در بستر خواب به قتل برسانند اما با فداکاری حضرت علی–علیه السلام- موفق به انجام این کار نشدند.)

 

۸- یو فون بالنذر……….. و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً-انسان ۸

آنان به نذر خود وفا می کنند ……… و برای دوستی خدا به مسکین و یتیم و اسیر طعام می دهند.

(ماجرا از آن روزی شروع شد که امام حسن و امام حسین–علیهما السلام- بیمار شدند و حضرت علی و حضرت زهرا –علیهما السلام- تصمیم گرفتند که نذر کنند برای شفای آن ها سه روز روزه بگیرند . وقتی حسنین شفا یافتند آنها به نذر خودشان وفا کردند و سه روز روزه گرفتند ولی افطاریشان را روز اول به مسکین، روز دوم به یتیم و روز سوم به اسیر دادند و سه روز متوالی گرسنه ماندند، خدا به پاداش ایثار آنها سوره ی انسان را در شان آنان نازل کرد.)

 

۹- الذین ینفقون اموالهم بالیل و النهار سراً و علانیة فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون-بقره ۲۷۴

کسانی که اموالشان را در شب و در روز ،آشکار و نهان انفاق می کنند پس اجر آنها با پروردگارشان است که از او می ترسند و نه غمگین می شوند.

(روزی حضرت علی علیه السلام چهار درهم به همراه داشتند، یک درهم آن را در شب ، یک درهم در روز ، یک درهم آشکارا و یک درهم آن را در نهان در راه خدا انفاق کردند که این آیه در شان ایشان نازل شد. -تفسیر نمونه جلد۲)

 

۱۰- یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم-نساء ۵۹

ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا اطاعت کنید ، از رسول خدا اطاعت کنید و از صاحبان امرتان اطاعت کنید.

(صاحبان امر طبق روایات و تفاسیر شیعه ۱۲ ائمه ی هدی می باشند.)

 

در پایان تکرار می کنم که حضرت رسول-صلی الله علیه وآله و سلم- در خطابه غدیر

 می فرمایند : هیچ آیه ی مدحی در قرآن نازل نشده مگر در مورد علی .

 

 

 

 

این یک قصه نیست، یک ماجرای تاریخی است، واقعی است…

 

-کجا می روید، برگردید!

 -برای چه برگردیم؟

– پیامبر خدا دستور داده برگردید، باید در کنار برکه توقف کنیم .

 -توقف برای چی ؟ توی این گرما؟ من که می خواهم زودتر به خانه ام برسم .

-چرا این قدر غر می زنید ؟ دستور پیامبر خداست ،ایشان فرمان داده اند که همه باید قبل از متفرق شدن، جمع شوند ، برگردید.

 غدیر خم نام منطقه ای است که قبل از تقاطع مسیرها در صحرای جحفه قرار دارد این منطقه دارای یک برکه کوچک و چند درخت کهنسال بود . وقتی حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم و همراهان به این منطقه رسیدند حضرت دستور توقف دادند و فرمودند تا منادیان ندا دهند که آنها که جلوتر رفته اند بازگردند و آنانکه پشت سر هستند توقف کنند و همه خیمه هایشان را برپا کنند.

حضرت به سلمان و ابوذر و مقداد دستور دادند تا بین دو درخت را آماده کنند ، سایبانی درست کردند و سنگ ها را روی هم چیدند و منبر بلندی را طوری آماده ساختند تا نسبت به دو طرف جمعیت در وسط قرار بگیرد، نماز را به جماعت خواندند، رسول خدا بر بالای منبر رفتند و علی علیه السلام را صدا زدند تا در کنار ایشان قرار گیرد، آنگاه خطبه ی تاریخی خود را آغاز کردند:

 

 حمد و ثنای الهی

حمد وسپاس خدایی را که در یگانگی خود بلند مرتبه ، و در تنهایی و فرد بودن خود نزدیک است. در قدرت و سلطه ی خود با جلالت و در ارکان خود عظیم است. علم او به همه چیز احاطه دارد و همه ی مخلوقات را با قدرت و برهان خود تحت سیطره دارد.

همیشه مورد سپاس بوده و همچنان مورد ستایش خواهد بود. صاحب عظمتی است که از بین رفتنی نیست . ابتدا کننده او و بازگرداننده اوست و هر کاری به سوی او باز می گردد. رحمت او همه چیز را فرا گرفته و با نعمت خود بر همه ی آنها منت گذارده است . در انتقام گرفتن خود عجله نمی کند ، و به آنچه از عذاب که مستحق آنند مبادرت نمی ورزد. باطنها و سریره ها را می فهمد و ضمایر را می داند و پنهان ها بر او مخفی نمی ماند و مخفی ها بر او مشتبه نمی شوند.شهادت می دهم که اوست خدایی که همه چیز در مقابل عظمت او تواضع کرده و همه چیز در مقابل عزت او ذلیل شده و همه چیز در برابر قدرت او سر تسلیم فرود آورده و همه چیز در برابر هیبت او خاضع شده اند.او را سپاس بسیار می گویم ، و دائماً شکر می نمایم ، چه در آسایش و چه در گرفتاری ، چه در حال شدت و چه در حال آرامش. و به او و ملائکه اش و کتابهایش و پیامبرانش ایمان می آورم. دستور او را گوش می دهم و اطاعت می نمایم و به آنچه او را راضی می کند مبادرت می ورزم و در مقابل مقدرات او تسلیم می شوم به عنوان رغبت در اطاعت او وترس از عقوبت او.

 

فرمان الهی برای مطلبی مهم

اقرار می کنم برای خداوند بر نفس خود به عنوان بندگی او، و شهادت می دهم برای او به پروردگاری ، و آنچه به من وحی نموده ادا می نمایم از ترس آنکه مبادا اگر انجام ندهم عذابی از او بر من فرود آید که هیچکس نتواند آن را دفع کند هر چند که حیله ی عظیمی به کار بندد .

خداوند به من چنین وحی کرده است :{ بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیم ، یا اَیُّها الرَسول بَّلِغ ما اُنزِلَ عَلَیکَ مِن رَبِّک – فی علی یعنی فی الخلافة لِعَلی بنِ اَبی طالب- وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتةِ وَ اللهُ یَعصِمُکَ مِنَ الناس} ،” ای پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده – درباره ی علی ، یعنی خلافت علی ابن ابی طالب- و اگر انجام ندهی رسالت او را نرسانده ای، و خداوند تو را از شر مردم حفظ می کند.”

ای مردم ، من در رساندن آنچه خداوند برمن نازل کرده کوتاهی نکرده ام ، و من سبب نزول این آیه را برای شما بیان می کنم :

جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوند مرا مامور کرد که در این محل اجتماع بپاخیزم و بر هر سیاه و سفیدی اعلام کنم که”علی ابن ابی طالب برادر من و وصی من و جانشین من بر امتم و امام بعد از من بر امتم است . نسبت او به من همانند نسبت هارون است به موسی جز اینکه پیامبری بعد از من نیست . و او صاحب اختیار شما و بعد از خدا ورسولش است .” و خداوند در این مورد آیه ای از کتابش بر من نازل کرده  است:{ اِنَّما وَلیُکُمُ الله وَ رَسولَهُ وَ الَّذینَ آمَنوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاة وَ یوتونَ الزَکاة وَ هُم راکِعون} ،” صاحب اختیار شما خدا و رسولش هستند و کسانی که ایمان آوردند و نماز به پا می دارند و درحال رکوع زکات می دهند.” و علی ابن ابی طالب است که نماز را به پا داشته و در حال رکوع زکات داده و در هر حال خداوند عزوجل را قصد می کند.

ای مردم من از جبرئیل درخواست کردم که از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ این مهم معاف بدارد ، زیرا از کمی متقین و زیادی منافقین و فساد ملامت کنندگان و حیله های مسخره کنندگان اسلام اطلاع دارم ، کسانی که خداوند در کتابش آنان را چنین توصیف کرده است که با زبانشان می گویند آنچه که در قلبهایشان نیست .

 

  فضائل علی

ای مردم، علی را ( بر دیگران) فضیلت دهید. هیچ علمی نیست مگر آنکه خداوند آن را در من جمع کرده است و من هر علمی را که آموخته ام در امام المتقین جمع نموده ام، اوست ” امام مبین” که خداوند در سوره ی یاسین ذکر کرده است: {وَ کُلُ شَییءٍ اَحصَیناهُ فی اِمامٍ مُبین} ،”و هر چیزی را در امام مبین جمع کردیم”.ای مردم ،از او (علی) به سوی دیگری گمراه نشوید، و از او روی بر مگردانید و از ولایت او سر باز نزنید. اوست که به حق هدایت  نموده و به آن عمل می کند، و باطل را ابطال نموده و از آننهی می نماید. او (علی) اول کسی است که  به  خدا  و رسولش ایمان آورد و هیچکس در ایمان به من از او سبقت نگرفت.

اوست که با جان خود در راه رسول خدا فداکاری کرد. اوست که با پیامبر خدا بود در حالی که هیچکس از مردان همراه او خداوند را عبادت نمی کرد. اولین مردم در نمازگزاران و اول کسی است که با من خدا را عبادت کرد.از طرف خداوند به او امر کردم تا در خوابگاه من بخوابد ، او هم در حالیکه جانش را فدای من کرده بود در جای من خوابید.

ای مردم، او را فضیلت دهید که خدا او را فضیلت داده است، و او را قبول کنید که خداوند او را منصوب نموده است.و هر کس درچیزی از این گفتار بر من شک کند در همه ی آنچه بر من نازل شده شک کرده است، و هرکس در یکی از امامان شک کند در همه ی آنها شک کرده است ، و شک کننده ی بر ما در آتش است.

ای مردم، علی افضل مردم بعد از من، از هر مرد و زن است تا مادامی که خداوند روزی را نازل می کند و خلق باقی هستند . ملعون است ، مورد غضب است مورد غضب است کسی که این گفتار مرا رد کند و با آن موافق نباشد، بدانید که جبرئیل از جانب خداوند این خبر را برای من آورده است و می- گوید:” هر کس با علی دشمنی کند و ولایت او را نپذیرد، لعنت و غضب من بر او باد”

ای مردم، قرآن را تدبر نمائید و آیات آن را بفهمید و در محکمات آن نظر کنید و به دنبال متشابه آن نروید . به خدا قسم، باطن آن را برای شما بیان نمی کند و تفسیرش را برایتان روشن نمی کند مگر این شخصی که من دست او را می گیرم و با دو دستم او را بلند می کنم و به شما می فهمانم که :” هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست “

 او علی ابن ابی طالب برادر و جانشین من است و ولایت او از جانب خداوند عزوجل است که بر من نازل کرده است.

ای مردم، علی و پاکان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر است . هر یک از این دو از دیگری خبر می دهد و با آن موافق است . آنها از یکدیگر جدا نمی شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند . بدانید که آنها امین های امت خداوند بین مردم و حاکمان او در زمین هستند.

 

اعلان رسمی

سپس پیامبر-صلی الله علیه و آله وسلم- دستش را بر بازوی علی زد و آن حضرت بلند کرد. و این در حالی بود که امیرالمومنین از زمانی که پیامبر -صلی الله علیه و آله وسلم – بر فراز منبر آمده بود یک پله پایین تر از مکان حضرت ایستاده بود و نسبت به صورت حضرت به طرف راست مایل بود که گویی هر دو در یک مکان ایستاده اند. پس پیامبر با دستش او را بلند کرد و هر دو دست را به سوی آسمان باز نمود و علی را از جا بلند نمود تا حدی که پای آن حضرت موازی زانوی پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم رسید . سپس فرمودند: ای مردم، این علی است برادر من و وصی من و جامع علم من، و جانشین من در امتم بر آنان که به من ایمان آورده اند، و جانشین من در تفسیر کتاب خداوند عزوجل و دعوت به آن ، و عمل کننده به آنچه اورا راضی می کند، و جنگ کننده  با دشمنان خدا و دوستی کننده براطاعت او و نهی کننده ازمعصیت او.

“خداوندا دوست بدار هر کس علی را دوست بدارد و دشمن بدار هرکس علی را دشمن بدارد ، و یاری کن هر کس علی را یاری کند و خوار کن هر کس علی را خوار کند ، و لعنت نما هرکس علی را انکار کند و غضب نما بر هرکس که حق علی را انکار نماید.”

ای مردم، این علی است که یاری کننده ترین شما نسبت به من و سزاوارترین شما به من و نزدیک ترین شما به من و عزیزترین شما نزد من است. خداوند عزوجل و من از او راضی هستیم هیچ آیه ی مدحی در قرآن نیست مگر درباره ی او، خداوند در سوره ی {هَل اَتی عَلَی الاِنسان….} شهادت به بهشت نداده مگر برای او و این سوره را درباره ی غیر او نازل نکرده و با این سوره جز او را مدح نکرده است.

 

 

اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام) علیهم السلام(

ای مردم، این مطلب را درباره ی او بدانید و بفهمید، و بدانید که خداوند او را برای شما صاحب اختیار و امامی قرار داده که اطاعتش را واجب نموده است بر مهاجرین و انصار و بر تابعین آنان به نیکی ، و بر روستایی و شهری، و بر عجمی و عربی، و بر آزاده و بنده ، و بر بزرگ و کوچک، و بر سفید و سیاه، بر هر یکتا پرستی حکم او اجرا شونده و کلام او مورد عمل و امر او نافذ است. هر کس با او مخالفت کند ملعون است، و هر کس تابع او باشد و او را تصدیق کند مورد رحمت الهی است . خداوند او را و هر کس را که از او بشنود و اطاعت کند آمرزیده است.

ای مردم، این آخرین باری است که در چنین اجتماعی بپا می ایستم ، پس بشنوید و اطاعت کنید و در مقابل امر پروردگارتان سر تسلیم فرود آورید ، چرا که خداوند عزوجل صاحب اختیار شما و معبود شماست ، و بعد از خداوند رسولش و پیامبرش که به امر خداوندصاحب اختیار است، و بعد ازآن امامت در نسل من از فرزندان علی است تا روزی که خدا و رسولش را ملاقات کنید.

حلالی نیست مگر آنچه که خدا و رسولش و آنان (امامان) حلال کرده باشند، و حرامی نیست مگر آنچه که خدا و رسولش و آنان (امامان) بر شما حرام کرده باشند. خداوند عزوجل حلال وحرام را به من شناسانده است، و آنچه که پروردگارم از کتابش و حلال و حرامش به من آموخته به او سپرده ام .

ای مردم، نسل هر پیامبری از صلب خود او هستند ولی نسل من از صلب امیرالمومنین علی است.

 

اشاره به منافقین

ای مردم، شیطان آدم را با حسد از بهشت بیرون کرد . مبادا به علی حسد کنید که اعمالتان نابود شود و قدمهایتان بلرزد.بدانید که با علی دشمنی نمی کند مگرشقی و با علی دوستی نمی کند مگر با تقوی ، و به او ایمان نمی آورد مگر مومن خالص.

ای مردم ، بعد از من امامانی خواهند بود که به آتش دعوت می کنند و روز قیامت کمک نمی شوند. ای مردم، خداوند و من از آنان بیزار هستیم . ای مردم، آنان و یارانشانو تابعینشان و پیروانشان در پایین ترین درجه ی آتش اند و چه بد است جای متکبران.

و به زودی امامت را بعد از من به عنوان پادشاهی وبا ظلم و زور می گیرند . خداوند قاصبین و تعدی کنندگان را لعنت می کند.

 ای مردم، من راه مستقیم خداوند هستم که شما را به تابعیت آن امر نموده ، و سپس علی بعد از من، و سپس فرزندانم از نسل او که امامان هدایت اند، به حق هدایت می کنند وبه یاری حق به عدالت رفتار می کنند.

بدانید که دوستان ایشان کسانی اند که ایمان آورده اند و به شک نیافتاده اند . بدانید که دوستان ایشان کسانی اند که با سلامتی و در حال امن وارد بهشت می شوند ، و ملائکه با سلام به ملاقات آنان می آیند و می گویند: “سلام بر شما ، پاکیزه شدید،پس برای همیشه وارد بهشت شوید.”

بدانید که دشمنان ایشان (اهل بیت ) کسانی اند که به شعله های آتش وارد می شوند ، آنان کسانی اند که از جهنم در حالی که می جوشد صدای وحشتناکی می شنوند و شعله کشیدن آن را می بینند،ای مردم ، چقدر فاصله است بین شعله های آتش و بین اجر بزرگ!

 

اشاره به حضرت مهدی عجل الله فرجه

بدانید که آخرین امامان، مهدی قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان ، اوست انتقام گیرنده از ظالمین ، اوست فاتح قله ها و منهدم کننده ی آنها، اوست غالب برهر قبیله ای از اهل شرک و هدایت کننده ی آنان.بدانید که اوست گیرنده ی انتقام هر خونی از اولیاء خدا. اوست یاری دهنده ی دین خدا.

بدانید که اوست استفاده کننده از دریایی عمیق . اوست که هر صاحب فضیلتی را به قدر فضلش و هر صاحب جهالتی رابه قدر جهلش نشانه می دهد. اوست انتخاب شده و اختیار شده ی خداوند. اوست وارث هر علمی و احاطه دارنده به هر فهمی.

   

بیعت

بدانید که حلال ها و حرام ها بیش از آن است که من همه ی آنها را بشمارم و معرفی کنم و بتوانم در یک مجلس به همه ی حلال ها دستور دهم و از همه ی حرام ها نهی کنم. پس مامورم که از شما بیعت بگیرم و با شما دست بدهم بر اینکه قبول کنید آنچه از طرف خداوند عزوجل درباره ی امیرالمومنین علی و جانشین بعد از او آورده ام که آنان

 از نسل اویند، و( آن موضوع) امامتی است که فقط در آنها به پا خواهد بود،

 و آخرین ایشان مهدی است تا روزی که خدای مدبر قضا و قدر را ملاقات کند.

بدانید که والاترین امر به معروف آن است که سخن مرا بفهمید و آن را به کسانی که حاضر نیستند برسانید و او را از طرف من به قبولش امر کنید و از مخالفتش نهی نمایید ، چرا که این دستوری از جانب خداوند عزوجل واز نزد من است ، و هیچ امر به معروف و نهی منکری نمی شود مگر با امام معصوم.ای مردم،شما بیش از آن هستید با یک دست و در یک زمان با من دست دهید،پس همگی چنین بگویید:

“ما شنیدیم و اطاعت می کنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود می آوریم درباره ی آنچه از جانب

پروردگار ما و خودت به ما رساندی. درباره ی امر امامت اماممان علی امیرالمومنین و امامانی که از صلب او به دنیا می آیند. بر این مطلب با قلبهایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو بیعت می کنیم. بر این عقیده زنده ایم و با آن می میریم و (روز قیامت)با آن محشور می شویم.تغییر نخواهیم داد و تبدیل نمی کنیم و شک نمی کنیم و انکار نمی نماییم و تردید به دل راه نمی دهیم و از این قول بر نمی گردیم و پیمان را نمی شکنیم.

 

پس از پایان مراسم، آیه ۳ سوره ی مائده نازل شد {الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا} ” امروز دینتان را کامل شد، نعمت را بر شما تمام کردم و به اسلام برای دینتان راضی شدم “

 

مراسم بعد از خطبه

بیعت مردان:

با پایان یافتن خطابه، مردم به سوی پیامبر-صلی الله علیه و آله- و امیر المومنین-علیه السلام- هجوم آوردند و با ایشان به عنوان بیعت دست دادند و تبریک و تهنیت گفتند.

پیامبر-صلی الله علیه و آله- دستور دادند تا دو خیمه بر پا شود .در یکی خود جلوس فرمودند و به امیرالمومنین -علیه السلام- دستور دادند تا در خیمه ی دیگر جلوس فرمایند . مردم دسته دسته در خیمه ی امیرالمومنین -علیه السلام- می آمدند و به عنوان امام و خلیفه ی بعد از پیامبرشان با حضرتش بیعت می کردند و با لقب “امیرالمومنین” بر آن حضرت سلام می کردند و این مقام والا را تبریک و تهنیت می گفتند . برنامه ی بیعت و تهنیت تا سه روز ادامه داشت .مسئله ی جالب دراین بیعت آن بود که اولین کسانی که در غدیر با امیرالمومنین-علیه السلام- بیعت نمودند و خود را از دیگران جلو انداختند، همان هایی بودند که زودتر از همه بیعت خود را شکستند و پیمان خود را زیر پا گذاشتند .

آنان عبارت بودند از : ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه و زبیر که پس از رحلت پیامبر-صلی الله علیه و آله- یکی پس از دیگری رو در روی امیرالمومنین -علیه السلام- ایستادند.

جالب تر اینکه عمر بعد از بیعت این کلمات را بر زبان می راندند: “افتخار برایت باد،گوارایت باد، ای پسر ابی طالب! خوشا به حالت ای اباالحسن، اکنون مولای من و مولای هر مرد و زن مومنی شده ای”!

 

بیعت زنان

از طرف دیگر، پیامبر-صلی الله علیه و آله- دستور دادند تا ظرف آبی آورده و پرده ای بر روی آن زدند . امیرالمومنین -علیه السلام- دست خود را در ظرف آب نهاده و زنان در سوی دیگرپرده با قرار دادن دست خود در ظرف آب ، با آن حضرت بیعت کردند.

 

عمامه ی سحاب

در این مراسم ،پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم- عمامه ی خود را که “سحاب” نام داشت ، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمومنین -علیه السلام- گذاشتند.

 

شعر غدیر

در مراسم پرشور غدیر، حسان ابن ثابت از پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم –   اجازه خواست تا به مناسبت این واقعه ی عظیم شعری درباره ی امیرالمومنین-علیه السلام-   بگوید. حضرت فرمودند: بگو به برکت خداوند.

حسان در جای بلندی قرار گرفت و گفت: ” ای بزرگان قریش، سخن مرا به گواهی و امضای پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم –   گوش کنید.” سپس اشعاری را که همان جا سروده بود خواند که به عنوان یک سند تاریخی از غدیر ثبت شد و به یادگار ماند.

 

معجزه ی غدیر

امضای الهی بر غدیر، معجزه ای بود که پس از اعلام ولایت توسط پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم-به وقوع پیوست .حارث فهری نزد حضرت آمد و معترضانه پرسید : آیا این ولایتکه امروز بیان کردی از جانب خداوند بود؟

پیامبر-صلی الله علیه وآله وسلم- فرمودند: آری از جانب خدا بود.

در اینجا حارث خطاب به خداوند گفت : ” خدایا! اگر آنچه محمد می گوید حق و از جانب توست سنگی از آسمان بر ما بفرست یا عذاب دردناکی بر ما فرود آور! ” همین که سخن حارث تمام شد و به راه افتاد، خداوند سنگی از آسمان بر او فرستاد که از مغزش وارد و از دبرش خارج گردید و همانجا او را هلاک کرد.در همان هنگام آیات اول سوره معارج نازل شد:                                  

                                                                               ” سال سائل به عذاب واقع”

 

پایان مراسم غدیر

پس از سه روز،مراسم غدیر پایان پذیرفت و آن روزها به عنوان ” ایام الولایه ” در ذهن ها نقش بست . گروهها و قبائل عرب ،که به حدود صد و بیست هزار نفر می رسیدند ،پس از وداع با پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم-  و معرفت کامل به جانشین آن حضرت راهی شهر و دیار خود شدند .خبر واقعه غدیر در شهرها منتشر شد و به سرعت شایع گردید و به گوش همگان رسید ، و بدین گونه خداوند حجتش را بر مردم تمام کرد.

 

 کتاب شناسی غدیر

علامه سید عبدالعزیز طباطبایی-قدس السره- در کتاب ” الغدیر التراث الاسلامی” صدو هشتاد و چهار عنوان کتاب که مستقلا در موضوع غدیر تالیف شده معرفی کردند. همچنین آقای محمد انصاری در کتاب ” غدیر در آینه ی کتاب” دویست و شصت و هفت عنوان کتاب مستقل درباره ی غدیر معرفی نمودند که این رقم تا کنون به چهار صد عنوان افزایش یافته است.

کتب مفصلی در زمینه ی بحث های رجالی و تاریخی مربوط به سند و متن و محتوای حدیث غدیر تالیف شده ، که از بهترین نمونه های آن کتاب “الغدیر”تالیف علامه ی بزرگ شیخ عبد الحسین امینی-قدس السره- است.در کتاب شریف الغدیر، اسامی تمام راویان غدیر از شیعه و اهل سنت ،تمامی کتبی که این واقعه را نقل نموده اندو مدارک آن ، موجود می باشد.

 

مدارک و اسناد خطبه ی غدیر

متن مفصل و کامل خطبه ی غدیر در ۹ کتاب از مدارک معتبر شیعه –که هم اکنون در دسترس است و چاپ شده- با اسناد متصل نقل شده است . روایات این کتابها به سه طریق منتهی می شود:

اول به روایت امام محمد باقر-علیه السلام- است که با اسناد معتبر در چهار کتاب “روضة الواعضین” ج۱ /ص۸۹ ، “احتجاج” ج۱ / ص۶۶ ، “الیقین” ص/۳۴۳ باب۱۲۷ ،و “نزهةالکرام” ج۱ /ص۱۸۶ نقل شده است.

طریق دوم به روایت زید ابن ارقم است که با اسناد متصل درچهار کتاب”العدد القویة”ص۱۶۹ ، “التحصین” ص۵۷۸/ باب۲۹ /از قسم ۲ ، “الصراط المستقیم” ج۱/ص۳۰۱ ، “نهج الایمان” ص۹۲ نقل شده است.

روایت سوم به طریق “حذیفة ابن یمان” است که با اسناد متصل در کتاب “الاقبال” ص۴۵۴ و۴۵۶ نقل شده است.

 

وظیفه ما

حضرت رسول خدا در پایان خطبه ی غدیر فرمودند { فَلیَبلُغِ الحاضِر الغائِب وَالوالدُ الوَلَد الی یَومِ القیامَة} ” پس این موضوع را حاضران به غائبان و والدین به فرزندان تا روز قیامت برسانند” این تکلیفی است که پیامبر برای ما مشخص کردند،خیلی ها بودند که این موضوع را به من

 سپردند و من به شما می سپارم و شما….

 

 

 

 

تقارن وقایعی با روز غدیر

 

در آنروز از ایام سال که مقارن با روز غدیر بوده است وقایع بسیار مهمی در عالم خلقت و در تکوین جهان رخ داده ، همانطور که انبیا نیز برنامه های مهم خود را در این روز انجام داده اند. واین به خاطر ارزشی است که صاحب این روز مهم خود امیرالمومنین علیه السلام به آن داده است و حاکی از آن است که واقعه ای مهم تر از آن در تاریخ علم نبوده است که سعی شده سایر وقایع با آن مقارن گردد و از مبارکی این روز طلب برکت و یمن شود.

 

 

روزهای  حساس از تاریخ انبیاء علیهم السلام

روز قبولی توبه حضرت آدم علیه السلام

روز حضرت شیث ، فرزند و وصی حضرت آدم علیهما السلام

روز نجات حضرت ابراهیم علیه السلام از آتش

روز نصب حضرت موسی علیه السلام حضرت هارون علیه السلام را

روز حضرت ادریس علیه السلام

روز حضرت یوشع بن نون وصی حضرت موسی علیهما السلام

روز نصب حضرت عیسی علیه السلام وصی خود شمعون را

متذکر می شود که بعضی از موارد فوق که بصورت مبهم آمده است و واقعه آن روز ذکر نشده به پیروی از متن حدیث است و احتمالا مربوط به روز مبعوث شدن ایشان به نبوت یا منصوب شدنشان به وصایت باشد.

 

 

 

 

عرضه ولایت اهل بیت علیهم السلام بر همه مخلوقات

 

همانطور که در روز غدیر «ولایت» بر انسانها عرضه شد، در عالم خلقت بر سایر مخلوقات نیز عرضه شد. امام رضا علیه السلام در حدیثی به وقوع این امور در روز غدیر اشاره می فرماید:

 

عرضه ولایت بر اهل آسمانها و سبقت اهل آسمان هفتم در قبول آن ، و تزیین آن به عرش الهی

 

   قبول اهل آسمان چهارم ولایت را پس از اهل آسمان هفتم ، و تزیین آن به بیت المعمور

 

  قبول اهل آسمان دنیا ولایت را پس از اهل آسمان چهارم و تزیین آن به ستارگان

 

  عرضه ولایت بر بقعه های زمین ، و سبقت مکه در قبول و زینت آن به کعبه

 

  قبول مدینه ولایت را بعد از مکه، و زینت آن به پیامبر صلی الله علیه و آله

 

  قبول کوفه ولایت را بعد ازمدینه ، و زینت آن به امیرالمومنین علیه السلام

 

  عرضه ولایت بر کوهها ، و قبول سه کوه پیش از سایرین : عقیق، فیروزه، یاقوت. و به همین      جهت بر سایر جواهرات فضیلت دارند.

 

  قبول معادن طلا و نقره ولایت را بعد از عقیق و فیروزه و یاقوت

 

  هرکدام از کوهها که ولایت را قبول نکرد چیزی بر آن نمی روید

 

 عرضه ولایت بر آبها ، هرکدام قبول کرد گوارا شد، و هرکدام قبول نکرد تلخ و شور شد.

 

  عرضه ولایت بر نباتات، هرکدام قبول کرد شیرین و خوش طعم و هرکدام قبول نکرد تلخ شد

 

  عرضه ولایت بر پرندگان، هرکدام قبول کرد با صدای زیبا و فصیح می خواند، و هرکدام قبول نکرد الکن شد.
لینک کوتاه : https://sabatransport.ir/?p=404

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.