تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
11
خانه دسته‌بندی نشده

مجلس به فرجی‌دانا اعتماد نکرد

  • کد خبر : 462
  • 29 مرداد 1393 - 9:27

وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری رای مجلس را برای ابقاء در پست خود کسب نکرد. به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر علوم با ۱۱۰ رای مخالف ، ۱۴۵ رای موافق و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ رای به فرجی دانا اعتماد […]

وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری رای مجلس را برای
ابقاء در پست خود کسب نکرد
.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان
ایران (ایسنا) ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر
علوم با ۱۱۰ رای مخالف ،
۱۴۵ رای موافق و ۱۵
رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ رای به فرجی دانا اعتماد نکردند
.

 


نمایندگان ملت در ۸ دی ماه ۹۲ اولین کارت زرد را به وزیر علوم دادند به طوری که بهارستان‌نشینان با ۷۳ رای موافق، ۱۴۹ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در صحن علنی اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر علوم در مورد سوال مطرح شده قانع نشدند.


نارضایتی از فرجی با تذکرات مکرر نمایندگان و فرصت‌های چندین باره به وزیر علوم دولت یازدهم درمان نشد و وزیر علوم پس از دریافت تذکرات از مجلس نیز همچنان رویه خود را ادامه داد و این عملکرد مغرضانه تلقی شده و فریاد استیضاح چند نماینده مجلس را بلند کرد. لذا استیضاح اولین وزیر دولت یازدهم صبح روز ۲۱ مراداد ۱۳۹۳ در صحن علنی مجلس با ۵۱ امضا به هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.


تمامی آنچه در استیضاح فرجی‌دانا گذشت،  به شرح زیر است. 

۱۳:۵۲ با ۱۴۵ رای موافق؛ “فرجی‌دانا” از ادامه همکاری با دولت یازدهم بازماند

جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی به بررسی استیضاح فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم اختصاص داشت.

در این جلسه موافقان و مخالفان استیضاح وزیر علوم به ارائه سخنرانی پرداخته و نظرات خود را مطرح کردند و چند کلیپ نیز از سوی موافقان استیضاح پخش شد.

سپس فرجی‌دانا در دفاع از خود سخنرانی کرده و مباحثی را مطرح کرد.

با نظر مثبت نمایندگان، جلسه علنی برای بررسی طرح استیضاح فرجی‌دانا ادامه یافت.

پس از رای‌گیری در صحن علنی، نمایندگان با رای ۱۴۵ موافق، رای ۱۱۰مخالف و ۱۵ رای ممتنع  از مجموع ۲۷۰ رای با مخالفت یا موافقت کردند.
۱۳:۲۶ با اتمام صحبت‌های موافقان و مخالفان وزیر علوم در صحن علنی مجس، نمایندگان در حال حاضر خود را برای رای گیری در خصوص ماندن یا رفتن می‌کنند.

۱۲:۴۳ فیلمی‌ که در جلسه استیضاح وزیر علوم پخش شد

یکی از موافقان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن مجلس شورای اسلامی فیلمی را پخش کرد.

حسین نقوی حسینی یکی از موافقان استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن مجلس شورای اسلامی فیلمی را پخش کرد.




۱۲:۴۱ تعدادی از نمایندگان جانباز مجلس از استیضاح فرجی‌دانا حمایت کردند

 تعدادی از نمایندگان جانباز مجلس با صدور بیانیه‌ای اعلام داشتند ما جانبازان دفاع مقدس که اینک در کثرت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه می‌کنیم از استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام حمایت کرده و ادامه خدمت وی را به مصلحت نمی‌دانیم.
 
این بیانیه به امضای ۱۱ نفر از نمایندگان جانباز مجلس شورای اسلامی رسیده است. 

۱۲:۴۰ نوباوه در موافقت با استیضاح فرجی‌دانا: اتهام به وکلای ملت جریان‌سازی رسانه‌ای است/ دغدغه‌ نمایندگان فراتر از مسئله استیضاح است

موافق استیضاح وزیرعلوم با بیان اینکه اتهام به نمایندگان در فرآیند استیضاح وزیرعلوم یک جریان رسانه‌ای و مطبوعاتی است گفت: دغدغه‌های نمایندگان خیلی فراتر از بحث استیضاح یک وزیر است.

 بیژن نوباوه وطن در جلسه علنی امروز در موافقت با استیضاح وزیرعلوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: یک هماهنگی گسترده‌ای بین ستاد داخلی وزارت علوم با جریانات سیاسی خارجی صورت گرفت تا یک دروغ کثیف را به عنوان بورسیه‌ها به جای مطالبات اصلی نمایندگان معرفی کنند.
 
وی با بیان اینکه در واقع دو هدف عمده در این نوع تبلیغات خارجی و داخلی که به شکل هماهنگ از سوی برخی رسانه‌های داخلی مطرح و در خارج از کشور به آن پرداخته می‌شد و سپس به داخل کشور باز می‌گشت دنبال می‌شود، تصریح کرد: اولین هدف انحراف از موضوع اصلی استیضاح و نگرانی عمیق نمایندگان مردم از  انحراف وزارت علوم از مسیر اصلی انقلاب و تربیت نیروی انسانی مؤمن و دومین موضوع ناکارآمد جلوه دادن مجلس شورای اسلامی و همچنین روحیه کاسب‌کارانه برخی نمایندگان با ارائه آماری غلط و سراسر دروغ است.
 
نماینده مردم تهران با بیان اینکه اتهام به نمایندگان یک جریان سازی مطبوعاتی و رسانه‌ای است، تصریح کرد: بحث، بحث استیضاح یک وزیر نیست بلکه مسئله خیلی فراتر از استیضاح است. کمااینکه اشکالات عمده‌تری در وزارتخانه‌های دیگری وجود دارد ولی برخورد اینچنینی با آن نمی‌شود و روند خود را طی می‌کند.

۱۲:۳۸ پخش فیلم بازتاب استیضاح فرجی‌دانا در رسانه‌های بیگانه/ لاریجانی: حرف‌های مزخرف را اشاعه ندهید

در حین برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم، بخشی از اخبار پخش‌شده از سوی رسانه‌های بیگانه درباره استیضاح وزیر علوم پخش شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در حین برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم، بخشی از اخبار پخش‌شده از سوی رسانه‌های بیگانه درباره استیضاح وزیر علوم و موارد مطرح در این استیضاح پخش شد.

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بیان نقطه‌نظرات خود پیرامون استیضاح پرداخت.

سپس مستندی پیرامون برنامه‌های رسانه‌های بیگانه درباره موضوعات مطرح در خصوص استیضاح وزیر علوم شد.

در هنگام پخش این مستند لاریجانی گفت: چرا حرف‌های بی‌ربط را اشاعه می‌دهید؟ یک رسانه، یک بحث مزخرفی را می‌گوید و ممکن است رسانه‌ای حرف بی‌ربط بزند.

نوباوه در واکنش به اظهارات رئیس مجلس گفت: اظهارات من با توجه به این فیلم بیان می‌شود و در صورت عدم پخش آن حرفی برای گفتن ندارم.

گفتنی است در این فیلم مسائلی همانند بورسیه‌ها در رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی و صدای آمریکا مورد بررسی قرار گرفته بود.

۱۲:۱۶ با نظر مثبت نمانیدگان؛ جلسه علنی مجلس بررسی استیضاح وزیر علوم ادامه دارد

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت، طی سخنانی گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ما تنها باید ۴ ساعت نشست علنی داشته باشیم اما از آنجا که بحث استیضاح به پایان نرسیده است، لذا برای ادامه جلسه علنی باید از نمایندگان رای‌گیری کنیم.
 
بهارستان‌نشینان با ۲۳۱ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن علنی با ادامه جلسه علنی صبح امروز مجلس برای بررسی طرح استیضاح وزیر علوم بدون تنفس موافقت کردند.


۱۲:۰۳ لاریجانی: امروز شدیم صندوقچه اسرار آقایان!

رئیس مجلس شورای اسلامی در میان سخنان فرجی‌دانا و در واکنش به نامه‌ها و مدارک محرمانه بسیاری که در طی جلسه از سوی نمایندگان دولت و مجلس تحویل وی داده شد، واکنش نشان داد و گفت: میز بنده پر از خروارها نامه شده است.

وی در جایی دیگر نیز به صورت مزاح گفت: امروز صندوقچه اسرار آقایان شده‌ایم!

۱۱:۵۶ جای خالی دو رئیس در جلسه استیضاح/ نشست‌های پر تعداد نمایدگان دولت برای ابقای فرجی‌دانا

از مهمترین حاشیه‌های جلسه استیضاح وزیر علوم نشست‌های پر تعداد نماینده‌های دولت و معاونین پارلمانی وزرا با نمایندگان مجلس است تا بتوانند وزیر را در سمت خود ابقا کنند به طوری که معاونین پارلمانی دائما بین صندلی نمایندگان در رفت و آمد هستند.  
 
رفت و آمد معاونین پارلمانی در لابه لای صندلی نمایندگان به حدی زیاد بود که حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا عضو هیئت‌رئیسه مجلس به آن تذکر داد و درخواست کرد تا معاونین پارلمانی در صندلی‌های خودشان بنشینند.

ساعت ۱۰ وقت موافقان استیضاح به پایان رسید و نوبت به مخالفان استیضاح رسید به طور که جواد هروی به عنوان اولین مخالف ساعت ۱۰ و ۳ دقیقه نطق خود را آغاز کرد.
 
وی که چندین بار از مستند حرف زدن سخن می‌گفت پس از ۱۲ دقیقه مورد اعتراض لاریجانی قرار گرفت چرا که رئیس‌مجلس با خنده گفت “پس کی می‌خواهید وارد مستندات شوید وقتت دارد به اتمام می‌رسد”  
 
لاریجانی ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه صندلی ریاست را به حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد واگذار و صحن را ترک کرد تا جلسه استیضاح وزیر علوم بدون حضور دو رئیس یعنی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به کار خود ادامه دهد. 

۱۱:۱۳ صاحب فیلمی که درمجلس پخش شد

نقوی‌حسینی در جریان اظهارات خود در موافقت با استیضاح فرجی‌دانا فیلمی از حضور یکی از سرپرستان دانشگاه‌ها که در تجمعات فتنه ۸۸ حضور داشته، پخش کرد.

در بخشی از این فیلم حضور رعایایی سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز که در تجمعات اعتراض‌آمیز سال ۸۸ حضور داشته و بیانیه این تجمع را قرائت می‌کند دیده می‌شود.

سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز هنوز حکم تایید انتخاب خود را از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت نکرده است. 


۱۱:۰۳ آریایی‌ن‍ژاد: کسی که توان ندارد سکان‌دار وزارت علوم باشد کنار رود/ جو اکثریت نمایندگان بر رد اعتماد است

موافقان و مخالفان استیضاح فرجی دانا به شدت در مجلس در حال فعالیت‌اند اما جو حاکم حاکی از رد اعتماد فرجی دانا است.

احمد آریایی نژاد نماینده مجلس در گفتگو باخبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بنده خود از نماینده استیضاح کننده هستم اما بدون دیدگاه قبلی احساس می کنم جو قالب مجلس بر رد اعتماد فرجی دانا است.

وی گفت: نمایندگان موافق استیضاح به گونه‌ای عمل کرده‌اند که رتبه مجلس در دفاع از مبانی انقلاب عالی بوده است و نماینده سعی دارند به شدت از فضای احساسی پرهیز کنند.

این نماینده ادامه داد: کسی که توان ندارد سکان‌دار وزارت علوم باشد کنار رود و زمینه را برای رشد و تعالی حوزه‌های علمی کشور فراهم سازد.

وی با بیان اینکه عده‌ای همچنان در حال نرخ گذاری بر روی سرنوشت علمی کشورند خاطر نشان کرد: نمایندگان ملت با آگاهی از سیانت علمی، فرهنگی و آموزش کشور دفاع می‌کنند.

۱۰:۵۴ فرجی دانا: امیدوارم بتوانم نقاط تاریک عملکردم را در ذهن‌ها روشن کنم/ نکند درگیر قضاوتهای شتاب زده ناشی از برداشت های عامیانه شویم

رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی امروز که به منظور بررسی استیضاح خود در حال برگزاری است، ضمن درود و سلام به نمایندگان ملت بزرگ ایران گفت: امام بزرگوار، مجلس عالی نمایندگان را در راس امور اعلام کرد و بر همه ما واجب است که احترام مجلس را به حد اتم و اکمل داشته باشیم.
 
وی افزود: حقیقتا بنده برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی با خلوص نیت برای اصلاح امور دست به طرح استیضاح زدند خدمت عزیزان هستم ولی فرصت مغتنمی است از آن چه که در وزارت علوم و فناوری در این ۹ ماه تحت مسئولیت من انجام شده و بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی در ذهن عزیزان ایجاد کرده باشد به عزیزان عرضه کنم با این امید که بتواند این نقاط تاریک را در ذهن‌ها روشن کند.
 
فرجی‌دانا تصریح کرد: از خدای خود خواسته‌ام که خیر است آن چه که عاقبت به خیری به دنبال می‌آورد بر زبان مردم جاری سازد در آستانه هفته دولت هستیم یاد شهیدان بزرگوار ر جایی و باهنر را گرامی می‌داریم.
 
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان این که امروز مطلع شدیم دور جدیدی از حملات به مردم غزه صورت گرفته است گفت: جای تاسف دارد با شهدایی که غزه تقدیم اسلام کرده است خون تازه‌ای در رگ مقاومت جاری شده است یاد این شهدا را گرامی می‌داریم. 

۱۰:۴۳ جعفرزاده در مخالفت با استیضاح فرجی دانا: افراطیون خارج از کشور به دنبال استیضاح “فرجی دانا” جنجال به راه انداخته‌اند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه وزارتخانه علوم برای نخبگان و درس‌خواندگان تصمیم می‌گیرد، گفت: جرم فرجی‌دانا این است که از جامعه‌ای که می‌خواهد مدیر برای آنها منصوب کند نظرخواهی کرده است.

 غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس در جلسه علنی امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد در مخالفت با استیضاح  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بحث‌های مخالفان و موافقان همه نمایندگان را دلسوز نظام و انقلاب و شهدا نامید و گفت: دغدغه ما دغدغه‌های شخص وزیر علوم نیز هست و هیچ کس نیز منکر آن نیست.
 
وی اختلاف‌نظر نمایندگان در مورد عملکرد وزیر علوم را اختلاف در شیوه و عمل دانست و با اشاره به اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که وزیری بدون اشکال است، اظهار کرد: ما بدترین گزینه یعنی استیضاح وزیر را انتخاب کردیم، در حالی که راه های مختلف دیگری نیز داشتیم.
 
جعفرزاده ایمن‌آبادی با طرح این سؤال که چه کسی از نتیجه این استیضاح خوشحال خواهد شد گفت: ببینید، افراطیون خارج از کشور چه جنجالی به راه انداخته‌اند؛ ما چه کسی را می‌خواهیم استیضاح کنیم؟

۱۰:۳۶ هروی در مخالفت با استیضاح فرجی‌دانا: ما هم موافق برخورد با بورسیه‌شدگان غیرقانونی هستیم/ نباید با تصمیمات پرهزینه وضعیت علمی را دچار تلاطم کنیم

نماینده مردم قائنات گفت: بنده اعلام می‌کنم نباید تصمیمات پرهزینه بگیریم که کشور و وضعیت علمی ما را دچار تلاطم کند. کشور را به چالش بیخودی وارد نکنیم چرا که بعضی افراطی‌ها از این قضیه بسیار بهره می‌برند.

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، اظهارداشت: امروز در مظهر شما نمایندگان قصد ارائه گزارشی از وضعیت ۹ ماهه اخیر وزارت علوم را دارم. بنده به دلایل مختلف که یافتم در روز رای اعتماد در مخالفت با آقای فرجی‌دانا صحبت کردم.
 
وی ادامه داد: من در آن زمان نگران بودم که حرکت علمی کشور در سایه بدنامی برخی بر زمین ننشیند و ۹ ماه پیش از سر درد و نگرانی شما نمایندگان را از رای اعتماد به وزیر برحذر داشتم. اما امروز بدون هیچ تعلق شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه وزارت علوم می‌پردازم.
 
هروی با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس و درگیر بودن با مباحث آموزش عالی تصریح کرد: من در این مدت از نزدیک با وزیر و معاونان وی جلسه داشتم و برخلاف بسیاری از عزیزان و رسانه‌ها که می‌گویند تعامل ضعیفی میان وزارت علوم و مجلس وجود داشته، باید بگویم که بهترین رفتار و تعامل را شاهد بودیم و ارائه راهکار و نحوه صحیح ارائه اعتبارات آموزشی از شاخصه‌های این وزارتخانه است.
 
نماینده مردم قائنات ادامه داد: جلسات عدیده‌ای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاه‌ها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است.

۱۰:۳۱ زارعی در موافقت با استیضاح فرجی‌دانا: عدد ۳ هزار بورسیه غیرقانونی واقعیت ندارد/ از حامیان وزیر علوم در روز رای اعتماد بودم

 علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جریان موافقت با استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من جزو کسانی بودم که تلاش بسیاری برای رأی آوردن آقای فرجی‌دانا در روز رأی اعتماد انجام دادم و خود ایشان نیز شاهد است.
 
وی افزود: با فرآیندی که به ویژه در چهار ماه گذشته پیش گرفته شد متأسفانه امروز در جمع استیضاح‌کنندگان قرار گرفتم.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حضور حداقل در ۶ جلسه با حضور وزیر علوم که در بعضی از آنها رئیس مجلس و رؤسای فراکسیون‌ها نیز حضور داشتند، تصریح کرد: من بحث خود را به بورسیه‌ها محدود می‌کنم؛ آقای صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم اعلام کرد سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل انجام شده است.
 
زارعی با اشاره به درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تشکیل جلسه با حضور مسئولان قبلی سازمان امور دانشجویان و معاون دانشجویی وزارت علوم اظهار کرد: بنده خود دو روز برخی از پرونده را از نزدیک مطالعه کردم و از اول هم معلوم بود که لیست‌هایی که تنظیم شده با عجله تدوین شده است.

۱۰:۱۶ پخش فیلم سخنرانی توفیقی در حمایت از فتنه/ فیلم حضور سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران در اغتشاشات ۸۸

 در جریان برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فناوری، موافقان استیضاح فیلم‌هایی را در اثبات صحبت‌های خود از صحن علنی مجلس پخش کردند.  
 
براساس این گزارش در خلال نطق سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین به عنوان موافق استیضاح، فیلم سخنرانی فرجی‌دانا در رد انتصاب فتنه‌‌گران در جمع دانشجویان پخش شد.
 
هم‌چنین فیلم حضور رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در اغتشاشات سال ۸۸ و سخنان توفیقی در تحصن دانشگاه در فتنه ۸۸ از مانیتورهای مجلس شورای اسلامی پخش شد.  
 
البته قرار بود بخش‌هایی از سخنان محمدرضا خاتمی در جمع دانشجویان به مناسبت ۱۶آذر ۹۳ پخش شود که به لطف کمبود وقت فیلم منتشر نشد. 

۱۰:۱۲ توضیحات لاریجانی در خصوص صحبت‌های زاکانی/ رئیس‌جمهور از بورس استفاده نکرده‌اند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد در جریان رسیدگی به استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در نوشته‌های آقای زاکانی عبارتی بود که این گونه بود که به نظرم بخش زیادی از وزرا و معاونین ایشان و رئیس‌جمهور از موهبت بورس بهره‌مندند.

وی افزود: جناب آقای انصاری هم نامه‌ای نوشتند که این خلاف است که آقای روحانی از بورسی استفاده نکردند من گفتم این را تحقیق کردند، نوشته آقای زاکانی که از روی ورقه می‌خواندند به نظرم این بود که بخش زیادی از وزرا و معاونین ریاست جمهوری بورس بوده‌اند ولی وقتی من گفتم و فیلم را دیدند ظاهرا غیر از این بود در فیلم از زبان آقای زاکانی آمده بود به نظر بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این موهبت استفاده کردند ظاهرا سهو لسانی بوده نوشتشان غیر از این بوده و در بیانشان اشتباه بوده است.
۱۰:۰۲ آصفری در موافقت با استیضاح فرجی‌دانا: دشمنان به دانشگاه چشم طمع دوخته‌اند/ تشنجات سیاسی، محیط علمی دانشگاه‌ها را آشفته می‌کند

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان در موافقت با اسیتضاح وزیرعلوم  اظهار داشت: در سال‌های پس ازانقلاب به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی و به خصوص در سال ۷۶، دشمنان انقلاب سعی کردند دانشگاه را مقابل انقلاب و نظام قرار دهند، دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دلیل اینکه دانشجویان در زمان رژیم شاه، مبارزات گسترده‌ای را داشته‌اند، دشمنان می‌خواستند در زمان کنونی نیز دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.  
 
وی افزود: از سال ۷۶ به بعد برخی جریانات سیاسی هم سعی کردند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند، فراموش نمی‌کنیم که  شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس ششم شعار انتخاباتی نبود بلکه شعارهای براندازی بود که نتیجه آن توطئه داستان غم انگیز ۱۸ تیر سال ۷۸ شد و عواقب آن نیز تا سه سال بعد از آن واقعه هم  ادامه داشت، البته بسیاری از دانشجویان در همان سال‌ها هم در مقابل این توطئه ایستادند و دشمنان و جریانات سیاسی فرصت طلب و قدرت طلب نتوانستند دانشگاه را در مسیر اهداف شوم خود قرار دهند.
 
آصفری ادامه داد: ۱۰ سال بعد نیز (سال ۸۸) دوباره همان جریان سیاسی به سراغ دانشگاه‌ها رفت و حوادث تلخی در دانشگاه‌ها به وجود آمد که همه آن را به یاد داریم، البته مردم در ۲۳ تیر سال ۷۸ و ۹ دی سال ۸۸ جواب این فتنه‌انگیزی را دادند. 
 
۹:۴۹ جعفری در موافقت با استیضاح فرجی‌دانا: آقای وزیر آیا از وضعیت دانشجویانی که به خارج از کشور اعزام می‌شوند، خبر دارید؟

موافق استیضاح وزیرعلوم در جلسه علنی امروز با بیان اینکه ما دغدغه علمی کشور را داریم گفت: آقای وزیر آیا از وضعیت دانشجویانی که به خارج از کشور اعزام می‌شوند و بلاهای عجیبی که سر آنها می‌آید و سپس به کشور بازمی‌گردند خبر دارید؟ آیا برنامه‌ای برای پایان‌نامه‌هایی که کپی می‌شود دارید؟

 قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد جاجرم، مانه و سملقان در موافقت با استیضاح وزیرعلوم  با بیان اینکه امروز همگان در یک امتحان بزرگ هستیم و برای آنچه که می‌گوییم مسئولیت داریم گفت: جناب آقای وزیر؛ دیروز فردی پیش من آمد و گفت می‌خواهم کاری بکنم که در حوزه انتخابیه‌ات ماندگار شود؛ این فرد خود را منسوب به جنابعالی می‌دانست.
   
وی ادامه داد: من به این فرد گفتم که به خاطر وجود شخصی مثل شما به آقای فرجی دانا تسلیت می‌گویم؛ در ادامه نیز به او گفتم که من وزیر علوم را از گذشته می‌شناسم و شأن و شخصیتی بالاتر از این دارد که امثال شما این طور آن را خرابش کنید.
 
جعفری افزود: گروه‌هایی هستند که وعده می‌دهند و همین‌ها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود.
 
وی با بیان اینکه برخی به ما پیام می‌دهند که مصلحت شما نیست که حرف بزنید ادامه داد: مردم به ما رأی داده‌اند که تلاش کنیم و به موقع و درست و با استفاده به جا از ابزار قانونی در راستای مصالح نظام و مردم حرف بزنیم. مردم برای سکوت ما را انتخاب نکردند؟

۰۹:۲۲ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: اجازه نفوذ هیچ لابی‌گری را در روند استیضاح نمی‌دهیم/مجلس براساس قانون حرکت می‌کند

جعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اعمال فشار از سوی برخی افراد برای رد استیضاح فرجی دانا اعلام کرد: مجلس در مسیر قانون حرکت می‌کند و در خصوص استیضاح نمایندگان حق طبیعی آنهاست که اجازه اعمال نفوذ هیچ کسی را در این زمینه نخواهند داد.

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: استیضاح فرجی دانا براساس قانون حق طبیعی نمایندگان است و دلایل منطقی و علمی فراوانی برای درخواست استیضاح وجود دارد.

وی گفت: عده‌ای در تلاش بودند با وعده و وعید و حتی تهدید نمایندگان را از حق طبیعی سوال از وزیر محروم سازند اما نمایندگان مسیر قانون را در پیش گرفتند و اجازه نفوذ افراد ذی‌نفع را در این زمینه نخواهند داد هم اکنون نیز جلسه استیضاح فرجی دانا در حال برگزاری است و ذاکانی به عنوان نماینده موافق استیضاح در حال سخنرانی است

۰۹:۱۶ نقوی‌حسینی در موافقت با استیضاح فرجی‌دانا: دانشگاه‌ها آبستن فتنه جدیدی شده‌اند/ این همه تهدید استیضاح‌کننندگان برای چیست؟

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده تهران و ورامین در مجلس در جلسه علنی امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد در موافقت با استیضاح وزیر علوم گفت: ما نسبت به یکدیگر شناخت کاملی داریم و طی کار در این دوره از مجلس همدیگر را شناخته‌ایم و مواضع یکدیگر را می‌دانیم و از گرایشات و جریانات همدیگر اطلاع داریم.

وی ادامه داد: روابط مجلس و دولت روابط بسیار خوبی است و شاید بتوان ادعا کرد که یکی از همراه‌ترین مجالس با دولت‌ها مجلس نهم و دولت یازدهم است.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه وزیر اقتصاد در روز یکشنبه لایحه‌ای را به مجلس آورد گفت: نمایندگان مجلس بدون مخالفت به لایحه دولت رای دادند. همچنین هفته گذشته سخنگوی دولت لایحه‌ای مطرح کرد و با اکثریت آراء مجلس به دولت رای داد. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: اینقدر در بوق روابط تیره‌ دولت و مجلس کوبیده نشود. این همه تهدید و توهین به استیضاح کنندگان برای چیست؟ با چه هدفی است؟ ما چه می‌خواهیم؟ چرا اینقدر مجلس باید زیر سوال برود؟ مگر چه اتفاقی افتاده است؟ مگر استیضاح وظیفه قانونی نماینده نیست؟ مگر ملت به نمایندگان رای نداده‌اند که به تکلیفشان عمل کنند؟ 

وی با مورد خطاب قرار دادن وزیر علوم گفت: چه کسی از شما رانت خواست؟ چرا این مسائل مطرح می‌شود؟ این همه تهاجم برای چیست؟ مگر پشت پرده چیست؟ 

بنده یکبار با شما ملاقات نکرده‌ام و هیچ مطالبه‌ای از شما نداشته‌ام. چرا اینقدر باید توهین و تهمت باشد؟ 

نقوی‌حسینی با بیان اینکه ما همگی اصولگرا هستیم افزود: همگی اصول داریم و باید از آن دفاع کنیم. اینکه انتخابات چه می‌شود و ما نماینده می‌شویم یا خیر و دولت و وزیر چه می‌شود و ما را تهدید می‌کنند که اگر این وزیر برود بدتر می‌کنیم و ادامه خواهیم داد. ما مکلف به تکلیفیم و مکلف به نتیجه نیستیم.  

۰۹:۰۱ غضنفرآبادی در موافقت با استیضاح فرجی‌دانا: اظهاراتم نسبت به وزیر علوم، سیاسی و باندی نیست/ فرجی‌دانا به جای اینکه مدیریت کند، مدیریت شد

موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در جلسه علنی امروز چهارشنبه (۲۹ مردادماه) در جریان بررسی و در موافقت با استیضاح وزیر علوم گفت: موضعی که امروز من مطرح می‌کنم تخلفات قانونی است.  
 
وی افزود: اهمیت و حساسیت دانشگاه و وزارت علوم بر کسی پوشیده نیست، دانشگاه محور همه پیشرفت‌ها، اقتصاد، فرهنگ و… است، لذا اگر فضای دانشگاه‌ها فضای آرامش، علمی و تحقیقی نباشد، اقتصاد، اخلاق، فرهنگ، پیشرفت، منطق و سیاست نداریم.  
 
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تصریح کرد: با توجه به این حساسیت‌هایی که در حوزه دانشگاه وجود دارد، دلایلی برای استیضاح یافتم که طرح استیضاح را امضاء کردم و دنبال این بودم که اگر اصلاح شود یا در بررسی‌های این دلایل را قابل اعتماد ندانم امضای خودم را پس بگیرم، اما امروز متاسفم که اعتمادم به وزیری که رای دادم سلب شده است.  
 
غضنفرآبادی ادامه داد: بنده به عنوان یک طلبه و یک حقوقدان و یک قاضی و با لحاظ دو سوگند، سوگند رعایت عدالت را در قضاوت و سوگند به عنوان نماینده در دفاع از حقوق مردم که ادا نموده‌ام و بازهم تکرار می‌کنم والله اظهاراتم و مواضعم از روی علم و آگاهی و مسئولیت دینی و شرعی است و نه سیاسی و حزبی و جناحی و گروهی و باندی. 

۰۹:۰۹ فراکسیون روحانیت: ادامه همکاری با وزیر علوم را به مصحلت نمی‌دانیم

 به دنبال درخواست استیضاح وزیر علوم از سوی ۵۱ نفر از نمایندگان، فراکسیون روحانیت مجلس بیانیه‌ای را در همین راستا منتشر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:
 
با شروع کار دولت یازدهم و رأی اعتماد به آقای دکتر فرجی‌دانا،‌برای تصدی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری، با بکارگیری برخی از فعالان در جریان فتنه و منحرفین در مسئولیت‌های مهم و تغییرات وسیع و بکارگیری آنها در سطح گسترده وزارتخانه و دانشگاه‌های کشور به گونه‌ای که شرایط التهاب آفرین و پر تنش دانشگاه‌ها را در سال‌های ۷۸ و ۸۸ تداعی کرد،‌بحث استیضاح ایشان مطرح شد.
 
پس از اعلان وصول استیضاح، ریاست محترم مجلس آقای دکتر لاریجانی،‌آقای دکتر حداد عادل و نیز شورای منتخب استیضاح‌کنندگان، برای برطرف کردن مشکلات موجود،‌جلسات متعددی را تشکیل دادند، ولی متأسفانه همکاری مطلوبی از جانب ایشان حاصل نگشت،‌لذا، اکثریت قاطع فراکسیون روحانیت برای دستیابی به پاسخ شایسته به ندای مراجع عظام تقلید،‌عالمان، فضلاء، دانشگاهیان و عموم ملت شریف و انقلابی ایرانی اسلامی، ادامه مسئولیت آقای دکتر فرجی‌دانا را به مصلحت نمی‌بیند. 
 
فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی

۰۸:۴۷ زاکانی در موافقت با استیضاح وزیر علوم: امروز روز امتحان ماست/ راهی جز استیضاح فرجی‌دانا نداشتیم

علیرضا زاکانی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد در موافقت با استیضاح وزیر علوم گفت: یکی از سنت‌های الهی امتحان و آزمون برای رشد انسان‌ها و افتراق بین راستگویان از دیگران است این که خداوند بزرگ فرمود همه مورد ابتلا و‌ آزمون قرار خواهند گرفت و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود.  

وی گفت: امروز این مطلب شامل حال ما در مجلس و دوستان خوبمان در دولت و همه مخاطبین و ناظرین این جلسه می‌باشد ما متاسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم تا با بیان ایرادات اساسی و بسیار مهم بخش حیاتی دولت جلوی آسیب‌پذیری انقلاب اسلامی، ایران عزیز، دانشگاه‌ها و مردم خوبمان را بگیریم.  
 
نماینده تهران تصریح کرد: امروز فوریت اساسی در کشور عرصه اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است و آموزش عالی کشور به عنوان بخش پیشران در حوزه فرهنگ در حوزه اقتصاد و شکل دهنده اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی مصون از تهدید بیگانگان و بدخواهان مردم شریف ایران اسلامی است. 
۰۸:۴۱ احتمال حضور رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح فرجی‌دانا 

در حالی جلسه استیضاح وزیر علوم تحقیقات فناوری از دقایقی قبل آغاز شده که تاکنون رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر تا این لحظه در جلسه حاضر نشده است.  
 
هم اکنون جلسه استیضاح با حضور جهانگیری و برخی از وزرای کابینه در حال برگزاری است و گفته می‌شود رئیس‌جمهور نیز در این جلسه حضور خواهد یافت.

۰۸:۳۳ چه کسانی از کابینه یازدهم برای دفاع از وزیر علوم در جلسه استیضاح حاضر شدند؟ 

در حالی جلسه استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فناوری آغاز شده که برخی از وزرای کابینه یازدهم به منظور دفاع از فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس حاضر شدند.
 
محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه، قاضی‌زاده هاشمی؛‌وزیر بهداشت، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی، رئیس سازمان سنجش، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه وزیر نفت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمد باقر نوبخت معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور در این جلسه حاضر شدند.  

۰۸:۳۰ جلسه علنی بهارستان برای استیضاح “فرجی‌دانا” آغاز شد 

 دویست و سی و هفتمین جلسه علنی بهارستان دقایقی قبل با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. 

لینک کوتاه : https://sabatransport.ir/?p=462

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.