تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13
خانه دسته‌بندی نشده

ابهام در فیلم بریدن سر خبرنگار آمریکایی توسط داعش

  • کد خبر : 451
  • 01 شهریور 1393 - 14:37

انتشار فیلمی درباره بریده شدن سر یک خبرنگار آمریکایی توسط عناصر گروه تروریستی داعش سؤال‌هایی را درباره این فیلم متفاوت مطرح کرده است و تردیدهایی را در خصوص صحت این فیلم مطرح می‌کند. به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم،  انتشار فلیمی درباره بریده شدن سر یک خبرنگار آمریکایی به دست داعش، در کنار محکومیتها و اعتراضهای […]

انتشار فیلمی درباره بریده شدن سر یک خبرنگار آمریکایی توسط عناصر گروه تروریستی داعش سؤال‌هایی را درباره این فیلم متفاوت مطرح کرده است و تردیدهایی را در خصوص صحت این فیلم مطرح می‌کند.

به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم،  انتشار فلیمی درباره بریده شدن سر یک خبرنگار آمریکایی به دست داعش، در کنار محکومیتها و اعتراضهای بین المللی به این جنایت؛ تردیدها و سؤال‌هایی را درباره این فیلم متفاوت مطرح کرده است.


در این فیلم یکی از عناصر داعش که به لهجه پایتخت نشینان انگلیس سخن می‌گوید، به همراه خبرنگار آمریکایی جلوی دوربین حاضر می‌شود. این فرد بلند قامت و چپ دست است و مشخصاتی دارد که سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس با توجه به آنها می‌توانند هویت او را با بررسی کسانی که طی سالهای اخیر از این کشور به سوریه رفته‌اند، تشخیص دهند.

ولی در کنار مسأله هویت قاتل، شیوه متفاوت داعش در اعلام سربریدن “جیمز فولی” خبرنگار آمریکایی تردیدها و سؤالاتی را درباره این ماجرا به راه انداخته است.
 
 * سکانس تهدید
بیشترین تردیدها و سؤالات مطرح شده در سایتها و شبکه‌های اجتماعی، درباره نحوه تصویربرداری، و دیالوگ جیمز فولی قبل از مرگ مقابل دوربین است. جیمز فولی در این لحظه در نهایت خونسردی مطالبی را مقابل دوربین مطرح می‌کند.

به عقیده بسیاری از افراد، چهره و صدای او به کسی که قرار است چند دقیقه بعد سرش از بدن جدا شود، شبیه نیست. برخی هم گفته‌اند که فولی در این صحنه مانند بدل یک بازیگر سینمایی بود که نقش یک گروگان را بازی می‌کرد و سعی داشت ترحم دیگران را برای پرداختن باج جلب کند.

جیمز فولی با وجود اینکه ۶۳۵ روز در اسارت عناصر گروه تروریستی داعش بود، آثار خستگی و نگرانی در چهره اش مشخص نبود.
برخی نیز گفته‌اند با وجود آنکه فیلم در فضای باز گرفته شده است؛ صدا برداری آن خوب است؛ و اثری از صداهای اضافی که معمولا در چنین اماکنی به گوش می رسد، وجود ندارد.

همچنین در این فیلم برخلاف موارد قبلی، هیچ فرد دیگری از عناصر داعش حضور نداشت و صدای هیچ شعاری از دیگر عناصر داعش به گوش نمی‌رسید. 

علاوه بر این، تروریست نقابدار داعش، علاوه بر چاقو با خود سلاح حمل می کرد؛ درحالیکه در فیلمهای مشابه قبلی، تروریست‌های داعش هنگام ارتکاب چنین جنایتی سلاحی غیر از چاقو همراه نداشتند.

نقاب این تروریست نیز سؤال دیگری را مطرح می‌کند؛ چرا که عناصر داعش معمولا هنگام ارتکاب اینگونه جنایتها مقابل دوربین، ابایی از نشان دادن چهره خود به دیگران ندارند.
  * مهمترین قسمت ویدیو
همچنین پس از بریدن سر این خبرنگار، خون زیادی اطراف جسد او دیده نمی شود؛ و معمولا در ویدوهای قبلی داعش هنگام ارتکاب جنایتهای مشابه، مقدار قابل توجهی خون بر روی زمین دیده می شود.
پس از آن، عکسی از جیمز فولی منتشر شد که جیمز فولی به شکم روی زمین افتاده و دستهایش از پشت بسته شده بود، و سر بریده او نیز روی کمرش قرار داشت.
مسأله دیگر،  تروریست نقابداری است که پس از بریدن سر جیمز فولی، یک خبر نگار دیگر را مقابل دوربین نشان می‌دهد و تهدید می کند که نفر بعدی او است؛ در این صحنه دست‌ها، چاقو و لباس این تروریست کاملا تمیز هستند و هیچ لکه خونی بر آنها دیده نمی شود. به صورتیکه به نظر می آید فرد دیگری با یک چاقوی دیگر دست به این جنایت زده باشد.
* حذف لحظه سربریدن
به عقیده بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، حذف صحنه سربریدن این خبرنگار ۴۱ ساله به این دلیل است که، نمایش جعلی چنین صحنه‌ای بسیار دشوار است؛ برخی هم گفته‌اند که قطع شدن تصویر هنگام قرار دادن چاقو روی گردن جیمز فولی به این دلیل است که سر او را شخص دیگری بریده است.

روزنامه انگلیسی “تایمز” هم به نقل از یک کارشناس انگلیسی تأکید کرد که وضعیت آرام جیمز فولی در این فیلم ۴ دقیقه و ۴ ثانیه ای، به این دلیل است که فولی اطمینان داشت سرش با آن چاقو و هنگام فیلم برداری در آن صحنه، بریده نخواهد شد.

وی که خواست نامش فاش نشود، اظهارداشت: بر اساس تجربه‌ای که در دیدن چنین صحنه هایی داشته‌ام، فردی که قرار است سرش بریده شود سست می‌شود و به زمین می‌افتد؛ درحالیکه می بینیم این خبرنگار زانو زده و در وضعیتی پایدار قرار دارد. 

وی تأکید کرد که آن چاقو کوچک بود و احتمالا سر فولی با یک چاقوی دیگر بریده شده است.
لینک کوتاه : https://sabatransport.ir/?p=451

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.