تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
12
خانه دسته‌بندی نشده

حسین احمدی زاده: کامیون‌های خارجی ۳ ساله، ناجی ناوگان ۳۰ ساله

  • کد خبر : 473
  • 26 مرداد 1393 - 12:02

به گزارش تین نیوز، فرسودگی ناوگان کامیون‌ها یکی از مشکلات عمده بخش حمل و نقل جـاده‌ای است که مشکلات ناشی از تحریم به آن دامن زده است چرا که شرکت‌های تولید‌کننده کامیون بدون همکاری شرکای غربی توان تولید را تا حدود زیادی از دست داده‌اند. برای مثال یکی از شرکت‌های بزرگ و باسابقه تولید‌کننده کامیون […]

به گزارش تین نیوز، فرسودگی ناوگان کامیون‌ها یکی از مشکلات عمده بخش حمل و نقل جـاده‌ای است که مشکلات ناشی از تحریم به آن دامن زده است چرا که شرکت‌های تولید‌کننده کامیون بدون همکاری شرکای غربی توان تولید را تا حدود زیادی از دست داده‌اند.

برای مثال یکی از شرکت‌های بزرگ و باسابقه تولید‌کننده کامیون که تا پیش از تحریم از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان انواع کامیون سنگین، نیمه‌سنگین و کامیونت در ایران به شمار می‌رفت در ۲ سال اخیر با کاهش تولید بیش از ۵۰ درصدی مواجه شده و خط تولید این شرکت به دلیل نبود قطعه با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

 
واردات کامیون‌های ۳ ساله  با کمک وزارت صنعت و گمرک

یک منبع آگاه در این شرکت  گفت: تلاش فراوانی برای تولید کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین با کمک شرکای چینی صورت گرفته اما به نتیجه نرسیده و تولید کامیونت نیز با روندی بسیار کند و فقط در حدی که شرکت کاملا تعطیل نشود، ادامه پیدا کرده است.

در این بین اظهارات اخیر رئیس سازمان حمل و نقل جاده‌ای درباره رفع موانع واردات کامیون‌های ۳ ساله به کشور گامی رو به جلو در جهت تداوم روند نوسازی ناوگان کامیون به شمار می‌رود.

داود کشاورزیان در گفت‌وگو با فارس عنوان کرده است که در زمینه واردات کامیون‌های ۳ سال کار کرده پیش از این‌ مشکلاتی وجود داشت که به تازگی با رایزنی با وزارت صنعت و گمرک این مشکلات رفع شده است. به گفته وی تقاضای زیادی برای ورود کامیون‌های با عمر ۳ سال وجود دارد که با‌ تسهیل روند واردات، این کامیون‌ها به زودی وارد کشور می‌شوند.

 
کامیون‌های مالک – راننده نوسازی نمی‌شود

فرسودگی ناوگان باری حمل و نقل جاده‌ای معضلی نیست که با نسخه‌های محدود بتوان بر آن غلبه کرد و حل این مشکل نیازمند برنامه‌های جامع است.

حسین احمدی‌زاده، رئیس کانون انجمن‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای معتقد است ورود کامیون‌های ۳ ساله به نفع نوسازی ناوگان کامیون است و می‌تواند بخش خصوصی را برای نوسازی ناوگان باری صاحب انگیزه کند اما در شرایط فعلی که فقط شرکت‌های حمل و نقل اجازه ورود این کامیون‌ها را دارند تاثیر چندانی به افزایش کیفیت ناوگان خصوصا در کوتاه‌مدت نخواهد
داشت.

این فعال حمل و نقل جاده‌ای در توضیح دیدگاه خود  افزود: عمر ناوگان کامیون بیش از ۳۰ سال است و مالکیت بیشتر کامیون‌های فرسوده هم در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقـل نـیست و رانندگان، مالک آنها هستند بنابراین آنها نمی‌توانند کامیون فرسوده خود را با کامیون ۳ ساله جایگزین کنند.

حتی اگر این مجوز به رانندگان و تشکل‌های صنفی آنها هم داده می‌شد آنها نمی‌توانستند این کار را انجام دهند چون توان مالی ندارند.

 
جایزه جایگزینی کامیون​های فرسوده با ۳ ساله؛ ۲۵ درصد تخفیف گمرکی

بهترین راه نوسازی ناوگان کامیون ایران از طریق ارائه تسهیلات کم‌بهره به مالکان کامیون‌های فرسوده است و ورود کامیون‌های ۳ ساله فقط موجب بهتر شدن وضعیت شرکت‌های حمل و نقل بزرگ خواهد شد.

جواد سمساریلر، کارشناس حمل ونقل با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» گفت: کاری که برای نوسازی ناوگان فرسوده کامیون توسط شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده کامیون و از طریق لیزینگ آغاز شده بود با جهش قیمت دلار و تحریم صنایع کشور نیمه‌تمام مانده است و طرح سازمان راهداری هم ناجی ناوگان ۳۰ ساله نیست. به گفته این کارشناس طبق ضوابط موجود کامیون‌های وارداتی به غیر از عمر کمتر از ۳ سال، باید دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش، انطباق با استانداردهای آلایندگی شورای عالی حفاظت محیط‌زیست، استاندارد اجباری و انطباق با معیارهای مصرف سوخت
باشند. چنین کامیون‌هایی قیمت بالایی دارند و شرکت‌های حمل و نقل با استفاده از امتیاز اسقاط یک کامیون فرسوده فقط ۲۵ درصد در تعرفه واردات تخفیف می‌گیرند که این هم امتیاز ناچیزی است و بهتر بود مسئولان حداقل در برابر اسقاط کردن یک کامیون فرسوده نصف تعرفه گمرکی را می‌بخشیدند که طرح جایگزینی کامیون‌های ۳ ساله با کامیون‌های فرسوده برای شرکت‌های حمل و نقل جاذبه بیشتری داشته باشد.

لینک کوتاه : https://sabatransport.ir/?p=473

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.