تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
13
خانه دسته‌بندی نشده

ناگفته‌های تکان‌دهنده از سقوط هواپیمای آنتونوف۱۴۰

  • کد خبر : 486
  • 22 مرداد 1393 - 7:16

شهروند، از ناگفته‌های دقایق پایانی پرواز نافرجام آنتونوف ۱۴۰ می‌گوید که هنوز به سطح رسانه‌ها نرسیده است. پیش از وقوع حادثه و در پرواز پیشین هواپیمای مرگ (که از اصفهان به تهران آمده بود) بخش مهندسی زمینی در بررسی‌هایش متوجه ضعف موتورهای ملخی آنتونوف ١٤٠ شده بوده و اعلام داشته که موتور هواپیما مشکل دارد. […]

شهروند،
از ناگفته‌های دقایق پایانی پرواز نافرجام آنتونوف ۱۴۰ می‌گوید که هنوز به
سطح رسانه‌ها نرسیده است. پیش از وقوع حادثه و در پرواز پیشین هواپیمای
مرگ (که از اصفهان به تهران آمده بود) بخش مهندسی زمینی در بررسی‌هایش
متوجه ضعف موتورهای ملخی آنتونوف ١٤٠ شده بوده و اعلام داشته که موتور
هواپیما مشکل دارد. به گفته شاهدان ماجرا در اصفهان، بررسی‌ها نشان داده
بوده که یکی از موتورها مسأله داشته و موتور دیگر هم در صورت ایجاد مشکل در
موتور اول، توان حمل و کشیدن هواپیما را دارا نبوده است. به هر سو این
هواپیما به تهران می‌آید و صبح یکشنبه برای پرواز به طبس آماده می‌شود. اما
“نکته عجیب” ناگفته تغییر کادر پروازی در روز حادثه است؛ کادر پرواز
اوکراینی و خلبان خارجی هوشمندانه‌تر از ایرانی‌ها عمل کرده و آن‌طور که از
لیست خط ‌خورده پرواز مشخص است به بهانه بیماری با این هواپیما سفر نکرده
است.



به هر تقدیر آنتونوف ١٤٠ مرگ، پس از سوار کردن مسافران از شرق
به غرب (آزادی – کرج) فرآیند تیک‌آف را عملیاتی می‌کند و پس از ٢ دقیقه
موتور سمت راست به اصطلاح پروازی “می‌رود” و از کار می‌افتد. در همین حین
هواپیما به سمت چپ خود میل کرده و برج مراقب به خلبان دستور می‌دهد تا از
سمت چپ دور بزند )خلاف عقربه‌های ساعت) و از سمت رودخانه کن وارد مهرآباد
شود. اما چون هنوز هواپیما فرآیند اوج‌گیری را طی نکرده بوده و ارتفاع کمی
داشته، فرمان صادره را کامل اجرا نمی‌کند و به عکس حرکت می‌کند.

خلبان
ایزدپناه که در صورت پیاده‌سازی دستورات برج مراقبت احتمال می‌داده به
ارتفاع لازم نرسد و متعاقبا با ساختمان‌های مسکونی تهرانسر برخورد کند،
ترجیح می‌د‌هد تا از سمت راست دور بگیرد تا بتواند روی اتوبان بنشیند. او
در این لحظات با برج مراقبت ارتباط داشته، نوک هواپیما را بالا می‌کشد تا
به میزان اوج‌گیری لازم برسد. او در نظر داشته است تا با قدرت پیشرانه
موتور باقی‌مانده و کمک قدرت باد، هواپیما را مانند کایت هدایت کند و به
زمین برساند. او تمامی این برنامه‌ها را پیاده‌سازی کرده اما افسوس که قدرت
تک‌موتور این هواپیما اجازه ادامه این روند را به او نداد و هواپیمایش با
کابل فشار قوی برق برخورد کرد و به جدا شدن دم هواپیما و انفجار باک منتهی
شد.

یکی از کارشناسان هوا و فضا که وی نیز نخواست نامش فاش شود به
شهروند گفت: احتمال این‌که درجه حرارت بالای روز گذشته فرودگاه مهرآباد در
نامناسب بودن عملکرد موتور هواپیما نقش داشته و ناسازگار بودن این هواپیما
با شرایط آب و هوای کشورمان مطرح است. این هواپیما برای پرواز‌های منطقه‌ای
طراحی شده و احتمالا به این دلیل ایران‌ایر از پذیرفتن آنتونوف ١٤٠ در
خطوط خود امتناع کرده است.  همچنین طراحی اولیه موتور این هواپیما برای
هلی‌کوپتر بوده است اما در اوکراین با ایجاد تغییراتی آن را برای پرواز
هواپیما تغییر داده‌اند اما نکته مهم این است که این موتور برای پرواز ٥٠
نفر ظرفیت نداشته و تعداد مسافر در آنتونوف ١٤٠ باید بین ٣٥ تا ٤٠ نفر باشد
درحالی‌که این هواپیما با ٥٠ نفر مسافر اقدام به پرواز کرده است که شاید
از دلایل بروز مشکل برای موتور بوده است.

لینک کوتاه : https://sabatransport.ir/?p=486

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.